#Zostańwdomu i bądź fit 😉

17.03.2020

Photo by Form on Unsplash


Czasami sama chęć do ćwiczeń nie wystarczy, aby pójść na siłownię, na zajęcia czy też do sali zabaw. Uniemożliwiać nam to mogą na przykład warunki atmosferyczne albo inne, zewnętrzne, na które wpływu nie mamy (szczególnie, gdy w sytuacji zagrożenia infekcji koronawirusem powinniśmy zostać w domach). Przymusowy pobyt w domu nie oznacza, że musimy zaniechać ćwiczeń. Możemy zadbać o rozwój naszych dzieci nawet gdy nie mamy do dyspozycji specjalistycznych sprzętów czy przyborów (choć ich posiadanie oczywiście znacznie ułatwia sprawę).

Ćwiczenia i zajęcia rozwijające w domowym zaciszu. Rób to kreatywnie i efektywnie.

Do ćwiczeń można wykorzystać albo ciężar własnego ciała i odpowiednie pozycje, albo to co mamy pod ręką w domu. Oto kilka praktycznych porad, które ułatwią Wam zadanie:

1. Hantle z powodzeniem można zastąpić butelkami z wodą (zarówno tymi o pojemności 0,5 litra, jak i większymi). Nie są co prawda tak poręczne, ale spełnią swoje zadanie.

2. Ćwiczenia wymagające symetrycznych ruchów obu rąk można wykonać z kijem od szczotki, który trzymany jak sztanga wymusi obustronny ruch w tej samej płaszczyźnie.

3. Chodzenie boso po różnych rodzajach podłoża wzmocni podbicie stopy oraz propriorecepcję (czucie głębokie). Do tego rodzaju ćwiczeń możemy wykorzystać poduszki o różnych fakturach materiału i miękkości. Jeżeli nie macie wielu poduszek w domu, użyjcie ubrań, ściereczek lub zimowych czapek. Można połączyć tę formę ćwiczeń z zabawą, zakrywając oczy i próbując zgadnąć po czym chodzimy (pamiętając oczywiście o asekuracji osoby aktualnie pokonującej tor treningowy).

4. Ćwiczenia rozciągające mięśnie można wykonywać z elastycznym materiałem (może to być “guma do majtek” lub nawet elastyczne legginsy.

5. Ćwiczenie areobowe wzmacniające kondycję to tzw. “rowerek”, wykonywany w leżeniu na plecach. Zamknijcie oczy i wyobraźcie sobie wspólną podróż rowerową, dzieląc się wrażeniami na bieżąco.

6. Ćwiczcie w parach, bawiąc się w “siłaczy” i przykładając umiarkowany opór drugiej osobie. To także dobra technika na wyczucie płaszczyzn, w jakich działają mięśnie.

7. Wykorzystajcie dobroczynną moc choreoterapii, która łączy wzmacnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej, więzi emocjonalnej i ekspresję ruchową. Poszukajcie wspólnie ulubionych utworów (na przykład na YouTube) i zorganizujcie rodzinny pokaz taneczny.

Kalistenika

To metoda ćwiczeń, która wykorzystuje ciężar własnego ciała jako obciążenie. To ćwiczenia, które w większości są znane: od pompek po podciąganie. Przez podciąganie z różnymi rodzajami chwytu możemy ćwiczyć praktycznie każdą grupę mięśniową. Posłużę się przykładem. Załóżmy, że chcecie ćwiczyć triceps (czyli tylną część ramienia) i nie macie odpowiedniego sprzętu, który mógłby posłużyć jako komfortowy odpowiednik hantli. Do ćwiczeń tego mięśnia wystarczy Wam mebel, na którym możecie oprzeć dłonie (czyli na przykład kanapa, lub dwa krzesła). Siadacie na kanapie, wysuwacie się w przód, utrzymując ciężar ciała poprzez położone na kanapie ręce, przez co pozycja przypomina tą, w której robi się pompki, tyle że brzuchem do góry. W tej pozycji wykonujecie takie “odwrócone pompki”, podnosząc cały ciężar ciała na rękach. Jeżeli macie w domu drążek, to daje on sporo możliwości rozwijania praktycznie każdej grupy mięśniowej. W zależności od chwytu i ułożenia ciała, można trenować bicepsy, klatkę, brzuch czy plecy.

#Zostańwdomu i bądź fit 🙂

Te formy ćwiczeń pozwolą Wam zadbać o rozwój psychofizyczny w domowym zaciszu. W świetle obecnych wydarzeń to bardzo istotna kwestia. Oprócz siłowni oraz klubów fitness, zamknięte są także żłobki, przedszkola i szkoły, co sprawia, że to my – rodzice – musimy zadbać o zorganizowanie czasu naszym dzieciom Poświęcić więcej uwagi na zapewnienie im rozwoju w innych obszarach. Najwięcej wymagają najmłodsi, ponieważ w żłobkach i przedszkolach czas wypełniają zajęcia opracowane na konkretne potrzeby grup wiekowych, w których dzieci się znajdują.

Jutro przybliżę Wam metody oraz sposoby rozwoju Waszych pociech, bazujące na terapii zajęciowej i pedagogice. Teraz jesteśmy jeszcze bardziej odpowiedzialni za wychowanie naszych dzieci, więc wspierajmy się i dzielmy się wiedzą.

Autor: Jakub Turkowski