Czym jest zmęczenie cyfrowe? Zdrowe nawyki cyfrowe w pracy

01.07.2022

Photo by Sigmund on Unsplash


Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że praca zdalna, narzędzia i urządzenia cyfrowe stały się nieodzownym elementem naszej drogi zawodowej. Badania przeprowadzane po pandemii nie są optymistyczne. Jakie zdrowe nawyki cyfrowe w pracy mogą nam pomóc? Jak świadomie korzystać z narzędzi cyfrowych w życiu zawodowym?

Ostatnio na naszym blogu dużo uwagi poświęcamy zdrowym nawykom cyfrowym w pracy. Nie bez przyczyny – prawie połowa pracowników umysłowych w Polsce deklaruje, że czuje się wypalona zawodowo. W ciągu ostatnich dwóch lat większość firm została zmuszona do przeprowadzenia cyfrowej transformacji. Intensywność, z jaką przebiegały te zmiany, w wielu firmach doprowadziła do tego, że pracownicy odczuwają skutki cyfrowego zmęczenia czy wypalenia zawodowego.

Doświadczenie pandemii nie tylko przyspieszyło cyfrową transformację, ale spowodowało szereg zmian w strukturach biznesowych.  W budowaniu hybrydowych modeli pracy należy wziąć pod uwagę ograniczenia związane z technologią. Dobrze planować procesy w taki sposób, żeby najbardziej efektywnie wykorzystywać czas pracy online i czas pracy w biurze. Aby to było możliwe potrzebujemy wiedzy dotyczącej możliwości jakie daje nam technologia. Potrzebujemy wiedzy na temat budowania cyfrowej równowagi, świadomego korzystania z narzędzi cyfrowych. Miejsca pracy powinny zadbać o wprowadzenie zdrowych nawyków cyfrowych.

Zdrowe nawyki cyfrowe w pracy kluczem do produktywności

Dlaczego to takie ważne? Już teraz niektóre badania pokazują, że bez względu na to w jakim modelu pracy jesteśmy, to ponad jedna trzecia pracowników ma kłopot z postawieniem wyraźnej granicy między czasem prywatnym, a czasem pracy. Modele hybrydowe i modele pracy online sprawiają, że granice między pracą, a czasem prywatnym są jeszcze bardziej płynne. To bezpośrednio prowadzi do złego samopoczucia i spadku produktywności. Brak świadomego korzystania z narzędzi cyfrowych pogłębia ten problem. Niestety problem cyfrowego zmęczenia dotyczy również nastolatków.

Często zapominamy, że jako ludzie działamy w ramach biologicznych ograniczeń. Żeby pracować wydajnie i dobrze potrzebujemy równowagi między pracą, a odpoczynkiem, ale również między czasem ekranowym, a czasem offline. Musimy również pamiętać, że produktywność, podobnie jak kreatywność, jest procesem uzależnionym od innych czynników. Zmęczenie cyfrowe, nacisk na wielozadaniowość czy nieustanne rozpraszanie uwagi nie sprzyja wysokiej produktywności w pracy.

Ciało w cyfrowym świecie

Robienie wielu zadań jednocześnie wyczerpuje nasze zasoby energetyczne. Jeśli prowadzimy rozmowę przez telefon i jednocześnie odpisujemy na maile. Kiedy mamy telekonferencję i jednocześnie sprawdzamy wiadomości. Gdy czytamy newsy możemy być więcej niż pewni, że po godzinie takich aktywności staniemy się bardzo zmęczeni. To właśnie jest cyfrowe zmęczenie. Świadomość tego, co dzieje się z nami podczas korzystania z narzędzi cyfrowych daje nam zupełnie nową perspektywę.

Rozpoczęcie świadomego korzystania z narzędzi cyfrowych zaczyna się od prostych kroków. Małe kroki, wprowadzenie zdrowych nawyków cyfrowych w pracy, mogą przynieść nam rewolucyjne zmiany. Po co to wszystko? Robienie wielu rzeczy jednocześnie podnosi poziom hormonów stresu w organizmie i źle wpływa na zdolność zapamiętywania. Samo naświetlanie się ekranami również może prowadzić do zaburzeń hormonalnych oraz do nerwowości. Możemy to łatwo zauważyć np. w sytuacji kiedy wychodząc z pracy jednocześnie rozmawiamy przez telefon, albo czytamy wiadomości… Czy zdarzyło Wam się wrócić, żeby sprawdzić czy czegoś nie zapomnieliście? No właśnie…

Cyfrowe zmęczenie – choroba naszych czasów

Podobnie jest, kiedy próbujemy skoncentrować swoją uwagę i skończyć jakieś zadanie. Jeśli mamy w pobliżu telefon, nawet jeśli leży w pewnej odległości od nas – będzie on nas rozpraszał. Co ciekawe, dla naszego mózgu zupełnie nie ma znaczenia to czy telefon jest włączony, czy wyłączony. Wystarczy, że mamy go w zasięgu wzroku i nasza wydajność spada o 10%. Zaskakujące, prawda?

To wszystko warto wiedzieć, ale i należy wprowadzić odpowiednie zmiany. Za świadomym korzystaniem z narzędzi cyfrowych w pracy i w domu stoją konkretne działania. Te właśnie nazywamy zdrowymi nawykami cyfrowymi. Jak pokazują badania rozproszone modele pracy i elastyczne formy pracy będą się rozwijać, a to znaczy, że zapotrzebowanie na nowe narzędzia oraz strategie będzie również rosło. Warto w tym postpandemicznym świecie postawić na budowanie zdrowych nawyków cyfrowych w środowisku pracy. Jest to najprostsza droga do efektywnie pracujących i zadowolonych zespołów oraz profilaktyka wypalenia zawodowego.

Autorka: Paula Kielar

Źródła: https://drkristygoodwin.com/the-rise-of-digital-burnout%e2%80%8b/


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Wypalenie? Nie, dziękuję

Po co nam zdrowe nawyki cyfrowe w pracy?

Cyfrowe zmęczenie – jak sobie z nim radzić?