Wyszukiwarka internetowa i nauka krytycznego myślenia

01.04.2020


Wyszukiwarkę internetową coraz częściej traktujemy jako naszą pamięć zewnętrzną. To zazwyczaj pierwsze narzędzie do którego sięgamy szukając informacji. Wtedy kiedy brakuje nam słowa w konwersacji i wtedy kiedy szukamy bardzo konkretnych rozwiązań, wzorów czy źródeł. Podobnie zachowują się dzieci. Jeśli szukają odpowiedzi na jakieś pytanie odruchowo sięgają po telefon.

Po co nam w zasadzie krytyczne myślenie?

Internet stał się pierwszym wyborem w poszukiwaniu odpowiedzi. Dzięki temu bardzo często otrzymujemy dużo różnych informacji niemal natychmiast. I z tego powodu nauka krytycznego myślenia w dzisiejszym świecie jest szczególnie ważna. Potrzebujemy tej umiejętności choćby po to, żeby móc odróżnić informacje prawdziwe od nieprawdziwych. Czy nauczyć się szukać przyczyny zjawisk, analizować informacje i wyciągać wnioski. Podejście krytyczne, to jest również właśnie ten rodzaj myślenia, który przydaje się później w szukaniu i projektowaniu innowacyjnych rozwiązań w codziennych życiowych sytuacjach.

Kolejną przyczyną dla której warto poświęcić trochę uwagi krytycznemu myśleniu, jest fakt że ilość bodźców oraz informacji jakie otrzymujemy każdego dnia zdecydowanie przewyższa nasze możliwości poznawcze. Żeby móc ocenić, co jest dla nas rzeczywiście ważne, a co możemy odrzucić powinniśmy rozwijać umiejętność selekcjonowania, analizy i wnioskowania.

Kilka pomysłów na ćwiczenia

Do nauki możemy wykorzystać na przykład wyszukiwarkę internetową, poniżej znajdziecie trochę sposobów na to, w jaki sposób można zaangażować klasę do pracy z tym narzędziem, a przy okazji uczyć krytycznego myślenia:

  • Znajdź oryginalne źródło jakiejś „starej idei”.
  • Zidentyfikuj w sieci wiarygodnych ekspertów, którzy mogą służyć jako źródło informacji, co zdecyduje o tym, że są „ekspertami”?
  • Zidentyfikuj ekspertów w świecie online i offline. Co ich łączy? Co ich różni?
  • Wyobraź sobie jak będzie wyglądało wyszukiwanie przyszłości oparte na trendach kulturowych i technologicznych.
  • Znajdź trzy źródła informacji dotyczące tego samego problemu i uszereguj je pod kątem wiarygodności.
  • Podziel klasę na 4 grupy, zadaj im pytanie problemowe, a następnie poproś o znalezienie i obronę najbardziej wiarygodnego źródła informacji.
  • Wyjaśnij dlaczego google jest biblioteką i dlaczego nią nie jest.
  • Przeszukaj sieć pod kątem wybranego problemu za pomocą wyszukiwarki google, a następnie użyj wyszukiwarki google scholar i porównaj wyniki.
  • Eksperymentuj z odmianą słów kluczowych i sprawdź jak różnią się wyniki wyszukiwania. Czy istnieje bezpośredni związek między parafrazowaniem a wynikiem końcowym?
  • Obroń lub skrytykuj proces wyszukiwania całych pytań, zamiast słów kluczowych.
  • Przedyskutuj z uczniami jaka jest różnica między informacją prawdziwą, a nie prawdziwą.
  • Przeprowadź dwa rodzaje wyszukiwania, za pomocą tekstu pisanego i wyszukiwania głosowego i przeanalizuj różnicę w wynikach.
  • Zdefiniuj: wiarygodną informację.

Myślę sobie, że dzięki używaniu krytycznego podejścia w edukacji codziennie możemy tworzyć nowe interesujące przestrzenie i wartości. Dzięki niemu również wychowujemy świadomych i samodzielnych ludzi. Jeśli jesteście ciekawi w jaki sposób można wspierać i rozwijać krytyczne myślenie zajrzyjcie też do tekstu Joanny Szymańskiej na ten temat. Na naszym Instagramie, w każdy wtorek znajdziecie inspiracje dotyczące krytycznego myślenia oraz propozycje ćwiczeń, które możecie przeprowadzić w domu lub szkole. Zaglądajcie, znajdziecie nas pod nazwą @_u_mms.

Autorka: Paula Kielar


Źródła: https://www.teachthought.com/

Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Krytyczne myślenie w świecie nowych technologii. W jaki sposób je wspierać i rozwijać?

Umiejętności społeczne w procesie uczenia się