Tydzień bez technologii – planujemy dłuższą przerwę

21.05.2020

Photo by Oswaldo Martinez on Unsplash


Wielu z nas postrzega jeden dzień bez telefonu jako wyzwanie. A gdyby tak zaplanować cały tydzień offline? Nie jako wielki plan, który robimy regularnie np. raz w miesiącu. Raczej lekko i zwyczajnie decydujemy, że raz na jakiś czas robimy sobie przerwę i spędzamy czas bez technologii, ekranów i aplikacji.

Ja jestem zwolennikiem małych kroków i zmian. Takich, które wprowadzamy w życie niepostrzeżenie, a po pewnym czasie okazuje się, że diametralnie zmieniają codzienność. Mam tu na myśli ustalanie priorytetów, planowanie czasu – również tego online. Pamięć o tym, że telefon to narzędzie, którego głównym zadaniem jest ułatwianie nam życia, a nie pożeranie go 😉

Ale są takie momenty, kiedy jesteśmy zmęczeni, przepracowani i przebodźcowani. Kiedy życie robi się bardzo serio. Kiedy na przykład kończymy ważne dla nas projekty, albo etapy. Wtedy dłuższa przerwa od technologii poprawi jakość naszego funkcjonowania i pozwoli szybciej się zregenerować. Dlatego, dobrze mieć w zanadrzu garść informacji.

Mówię to chyba w każdym tekście na blogu: Jesteśmy różni. Mamy różne potrzeby i na różne sposoby je realizujemy. Można pójść trochę na skróty. Wyjechać na jakiś zorganizowany wyjazd. Na rynku są już różne firmy, które zajmują się takimi detoksującymi wycieczkami. Organizują Ci wtedy czas od rana do wieczora, zapewniają jedzenie i aktywności. Można też zwyczajnie zaszyć się gdzieś na wsi, wyłączyć telefon i patrzeć na łąkę. I to jest proste, jeśli właśnie takie rozwiązanie podsuwa nam intuicja. Wtedy wszystkie te kroki wydarzają się naturalnie. Możemy cieszyć się, odpoczywać, korzystać z przestrzeni i dobrodziejstwa natury, a wyłączenie telefonów i Internetów staje się naturalnym elementem tej układanki.

Ale czasami jest tak, że potrzebujemy takiej przerwy od technologii tu i teraz. I wtedy warto pomyśleć o kilku sprawach i zaplanować sobie ten proces krok po kroku.

Punkt 1. Odpowiadamy na pytanie: Po co mi ta przerwa?

Zanim zaczniesz cokolwiek planować. Odpowiedz sobie jasno na pytanie o cel. Do czego potrzebujesz przerwy od technologii? Chciałbyś odpocząć? Zależy Ci na tym, żeby sprawdzić swoją relację z aplikacjami, czy telefonem? A może chcesz zobaczyć czy dasz radę wytrzymać bez technologii? Jaką masz motywację?

Kiedy już odpowiesz sobie na pytanie o motywację i cel. Zapisz gdzieś swoją odpowiedź, żeby móc do niej wrócić.

Punkt 2. Określamy warunki

Warto pamiętać o dwóch sprawach. Pierwszy to zdecydowanie jak długa będzie planowana przerwa. Czy decyduję się na kilka dni, czy może na tydzień. Kolejna sprawa to zakres. Ja zachęcam, żeby zupełnie zrezygnować w tym czasie z technologii. Dlaczego? Żeby nasz układ nerwowy mógł odetchnąć i dobrze się zrelaksować. Ale to Ty decydujesz, czy odstawiasz wszystkie urządzenia ekranowe, czy może zostawiasz sobie telewizję, albo urządzenie do słuchania muzyki. Najważniejsze to jasno określić warunki brzegowe tej sytuacji.

Punkt 3. Informujemy otoczenie

O tym ile czasu będziemy niedostępni powiadamiamy nie tylko najbliższych. Informację o tym, że w określonym czasie jesteśmy niedostępni zostawiamy również w mediach społecznościowych. A także ustawiamy automatyczną odpowiedź w poczcie e-mail.

Możesz określić też jakieś warunki związane z pilnym kontaktem. Jeśli wydarzy się coś niespodziewanego, albo wymagającego pilnej interwencji. To może być na przykład sprawdzenie poczty raz na 3 dni, przez 10 min. Albo telefon do kogoś, kogo mamy w niedalekiej przestrzeni (sąsiad, przyjaciel).

Punkt 4. Planujemy czas bez technologii

Poświęć kilka chwil na ten punkt. Zastanów się, co będziesz robił, kiedy nie będziesz korzystał z sieci. Pomyśl o tym, czego chciałbyś spróbować. Może dosłownie są to nowe smaki? A może chciałbyś nauczyć się gry na jakimś instrumencie? Jest też szansa, że marzysz o tym, żeby zwyczajnie się wyspać. Poleżeć w parku na trawie i gapić się w niebo. Nadrobić zaległości w książkach. A może czas z przyjaciółmi to będzie dobry wybór? Jeśli tak, to pamiętaj, żeby wcześniej się z nimi umówić 😉

Warto poświęcić czas na aktywności, które będą przyjemne i pełne dobrych wrażeń. Żeby je odnaleźć spróbuj odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Gdybym miał więcej czasu chciałbym…
  • Jako dziecko byłem zafascynowany…
  • Zawsze chciałem…
  • Zawsze uwielbiałem…
  • Chciałbym spędzać więcej czasu z tymi osobami…
  • Czuje się świetnie, kiedy wykonuję następujące czynności…

W odpowiedziach możesz zapisać wszystkie rzeczy, które przychodzą Ci do głowy. Tak powstanie baza pomysłów na pozytywne działania offline.

Punkt 5. Chowamy sprzęt

To jest ten moment, kiedy odłączamy w domu sieć wi-fi. Zbieramy sprzęt elektroniczny, taki jak komputer, telefon, tablet etc. i chowamy go w taki sposób, żeby nie było go w zasięgu naszego wzroku. Zaczynamy naszą przygodę.

Do tego właśnie zachęcam, żeby do nowych sytuacji podchodzić jak do zabawy. Nie trzeba traktować tego wszystkiego zbyt poważnie. Z mojego punktu widzenia warto zrobić sobie taką przerwę przede wszystkim ze względu na zdrowie i lepsze samopoczucie. Sprawdzić co się w nas zmieni dzięki temu, że będziemy przez tydzień bez technologii. Czy zapragniemy wtedy wszystko od nowa zaplanować? Czy będziemy mieli więcej cierpliwości i uwagi dla naszych najbliższych? Być może będziemy lepiej spać i odczuwać większy spokój? A po wszystkim może zaproponujemy technologii zupełnie inne miejsce w naszym życiu?

Może się też zdarzyć zupełnie odwrotnie. Możemy uznać, że ta eksperymentalna sytuacja nie jest dla nas, a technologia powinna być traktowana w szczególny sposób. I ta opcja też jest w porządku.

Zachęcam do eksperymentowania i dobrej zabawy ze sobą i z czasem offline. Eksperymenty dają nam bowiem bezcenną wiedzę. Dzięki doświadczeniu poznajemy odpowiedzi na pytania.

Autorka: Paula Kielar


Źródła: Catherine Price, Jak zerwać ze Swoim Smarfonem, wyd. Sonia Draga 2018; https://www.naturallyashley.com/single-post/2016/05/20/How-to-do-a-Digital-Cleanse


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

#Cyfrowydetoks zrób codziennie mały krok

Krótkie strategie na offline #cyfrowydetoks

Tydzień bez technologii – planujemy dłuższą przerwę

#Cyfrowydetoks – Co to jest i po co go robić?