Tworzymy bazy źródeł dla uczniów szkół podstawowych cz.2

26.11.2020

Photo by Aleks Dorohovich on Unsplash


W poprzednim artykule omówiłam podstawowe założenia, które dobrze wziąć pod uwagę podczas tworzeniu baz źródeł dla uczniów klas podstawowych. Dziś rozwinę to zagadnienie o dodatkowe elementy – sposoby prezentacji danych na stronie internetowej oraz możliwość włączenia uczniów w tworzenie takiej bazy.

Odpowiednia prezentacja danych

Należy pamiętać, żeby strona internetowa była jak najbardziej przejrzysta. Prostota będzie może być dużą zaletą. Dobierajmy czcionki w taki sposób, żeby wygodnie się je czytało szczególnie młodszym odbiorcom. Ich wielkość powinna być nie mniejsza niż 18 pikseli. Jeśli nie wiemy, które czcionki (fonty) wybrać, możemy skorzystać ze stron, które ułatwiają dobór np. https://fontpair.co. Będziemy mogli podejrzeć różne kroje oraz ich zestawienia.

Ważniejsze informacje wyboldujmy. Unikajmy nadmiaru kolorów i różnego rodzaju dodatkowych ozdobników. Liczy się treść, którą chcemy zaprezentować. Zbyt przeładowana strona nie tylko dłużej się wczytuje, ale może sprawić, że użytkownicy nie będą chcieli z niej skorzystać. Istotna jest jej intuicyjność – zbyt zawiłe opisy czy menu na pewno w tym nie pomogą.  

Poszczególne spisy rozdzielmy jasnymi śródtytułami. Warto zadbać o to, aby jak najściślej odpowiadały tematyce pogrupowanych informacji. Dla młodszych uczniów będzie to zdecydowanie bardziej pomocne. Można zastanowić się również nad dodatkowym uatrakcyjnieniem poprzez dodanie dodatkowych zdjęć.

Każdy link warto wzbogacić o prostą ikonę, która umieszczona po nim ułatwi i przyspiesz wybór źródeł przez ucznia. Ikona taka może oznaczać np. wersję językową strony, stopień zaawansowania dostępnych materiałów, formę przekazu – audio, video lub tekstową itp.

Jeśli piszemy dodatkowo bloga, warto podzielić wpisy na kategorie oraz dodać tagi. Kategorie posiadają hierarchię, więc bez problemu możemy wyodrębnić główne i poboczne zagadnienia np. „ułamki” i jako podkategorię „ułamki dziesiętne”. Tagi tworzą dodatkową nawigację, która pomoże powiązać wpisy. Mogą to być np. „zagadki matematyczne” – wówczas po kliknięciu uczeń otrzyma listę wszystkich postów dotyczących zagadek matematycznych, bez względu na to do jakiej kategorii zostały przypisane na początku.

Wygląd ma znaczenie – atrakcyjna forma może skutecznie zachęcić do skorzystania z bazy. Jeśli będzie ona powstawała na WordPressie, to istnieje wiele darmowych motywów, które łatwo można spersonalizować. Często osoby, które pozornie były przeciwnikami takich rozwiązań, po ich wdrożeniu spędzają wiele czasu na „dopieszczeniu” wszystkich szczegółów. Pamiętajmy też, że jest to nasza wizytówka i może być świetnym punktem wyjścia do zaprezentowania dodatkowej aktywności zawodowej.

Wspólna praca przy tworzeniu bazy danych

Warto pokazać uczniom, jaki projekt tworzymy i zachęcić ich do współudziału. Może znają ciekawe kanały na YouTube, które pokazują interesujące dla nich informacje? Przykładem może być na przykład strona Pistacja https://pistacja.tv/ , która promuje nauczanie matematyki zgodne z wymogami programowymi. Ponadto wspólne tworzenie bazy to także świetna nauka do tego, jak zbierać i katalogować informacje. Jest to umiejętność, która coraz rzadziej pojawia się w szkole, a jest niezwykle przydatna. W zależności od wieku ucznia zadania mogą być bardzo proste np.

  • „znajdź stronę internetową poświęconą parkom narodowym w Polsce” lub
  • bardziej skomplikowane „znajdź 3 filmy, które obrazują zagadnienie przemiany materii”.

Przy okazji poszukiwań można poruszyć kwestie doboru informacji, fake newsów itp. W ciągu ostatniej dekady bardzo zmienił się rynek wyszukiwarek internetowych, który został zdominowany przez Google. Jednocześnie często uczniowie skupiają się na pierwszych dziesięciu wynikach lub zadają zbyt szerokie pytania w taki sposób, że nie trafiają do najbardziej wartościowych źródeł. Nauka budowania bazy jest więc tak naprawdę naukową właściwego korzystania z zasobów sieci, ich przeszukiwania i wynajdywania edukacyjnych perełek.

Dodawanie materiałów do strony to także możliwość dodatkowej nauki dla starszych uczniów. Jeśli pracujemy na WordPressie możemy ustanowić dodatkowych użytkowników naszej strony. Istnieje bowiem prosta możliwość nadania rangi autora lub redaktora dla konta przypisanego danemu uczniowi. Pozwala to na dodawanie własnych treści bez ingerencji w wygląd serwisu. Klasę można też podzielić na zespoły z jedną osobą odpowiedzialną za publikację, inną za research, jeszcze inną np. za podział zebranych informacji według tematów. Możliwości jest bardzo wiele.

Czy bazy źródeł są w ogóle potrzebne?

Wydaje się, że sytuacja zdalnego nauczania w czasach pandemii, dość dobrze pokazała, jak wiele jeszcze pracy nas czeka. Nie mamy spójnych źródeł, więc czemu nie stworzyć takich baz samemu? Daje to możliwość nie tylko kontroli nad jakością zgromadzonych informacji, ale pozwala również na odesłanie ucznia w jedno miejsce. Nie musi on już wyszukiwać zasobów na różnych portalach, co niekiedy kończy się znużeniem i rezygnacją z dalszej nauki.

Warto więc przedstawiać uczniom alternatywy i promować autorskie rozwiązania, które dają różne nowe możliwości, takie jak praca w grupie a na koniec wszystkim przynoszą sporo satysfakcji.

Autorka: Anna Starek – Wróbel


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Tworzymy bazy źródeł dla uczniów szkół podstawowych cz.1

Planowanie w nauczaniu zdalnym – dlaczego warto?

Ruch. Jak zachęcać i mobilizować grupę?