Tworzymy bazy źródeł dla uczniów szkół podstawowych cz.1

04.11.2020

Photo by fabio on Unsplash


Przydatne informacje są jednak coraz bardziej rozproszone w różnych portalach, a także mediach społecznościowych. Dlatego zachęcamy do tworzenia własnych baz wiedzy dla uczniów – mogą to być bazy oparte o darmowe rozwiązania, co nie oznacza, że będą mniej przydatne w nauce.

Od czego zacząć? Porządkowanie wiedzy

Budowę naszej bazy wiedzy zaczniemy od zastanowienia się nad informacjami, jakie chcemy przekazać oraz nad sposobem ich udostępniania. Punkt pierwszy to informacje o nas. Napiszmy kilka słów o sobie – będzie to wizytówka dla osób, które dotrą do nas z zewnątrz, ale również sprawi, że uwiarygodnimy naszą stronę. Pozwólmy poznać siebie także poza środowiskiem szkolnym – opowiedzmy o zainteresowaniach, sposobach spędzania czasu wolnego itp.

Powinniśmy dodać też wiadomości do kogo adresujemy naszą bazę oraz jakie informacje w niej zawieramy. Drugim elementem będą dane kontaktowe – oprócz odnośnika do dziennika elektronicznego – podajmy również kontakt mailowy oraz inne przydatne informacje (np. harmonogram zebrań czy dyżurów, prowadzone koła zainteresowań i inne). Może w tym miejscu warto zastanowić się nad profilem w social mediach?

Kolejnym etapem będzie zebranie informacji – pogrupujmy je tematycznie. Zbierając informacje do naszej bazy, należy odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: co przyda się uczniom i z jakiego zakresu? O co najczęściej pytają? Co warto byłoby poszerzyć i w jakim stopniu?

Do porządkowania takiego zbioru informacji polecamy użyć bezpłatnego narzędzia Trello i stworzyć dla siebie wirtualną tablicę, gdzie pogrupujemy odnośniki do danych miejsc. Plusem tego rozwiązania jest możliwość dołączania do niego innych osób, dzięki czemu bazę wiedzy może opracowywać kilku nauczycieli. Trello umożliwi też oznaczenie zadań w zależności od stopnia ich zaawansowania czy priorytetu, dzięki czemu możemy w szybki sposób usprawnić przygotowywanie całego projektu naszej bazy.

Jakie źródła warto zawrzeć?

Jeśli chodzi o typy plików nie ma tutaj ograniczeń – mogą być to podcasty, filmy, pdfy czy całe strony internetowe. Warto dobrać materiały do wieku ucznia, pamiętając, że czas ich odczytania lub odtworzenia ma także istotne znaczenie. Niektóre programy są zwyczajnie zbyt długie, aby stać się podstawowymi i warto wyodrębnić je jako materiały dodatkowe. W przypadku całych stron internetowych zastanówmy się, do których działów chcemy skierować ucznia w pierwszej kolejności. Jeśli jest to na przykład galeria zdjęć, dajmy do niej link bezpośredni. Nie zakładajmy od razu, że każdy będzie w jednakowym stopniu eksplorował witrynę i zaznaczajmy wyraźnie, które działy są najciekawsze.

Wśród zasobów, które warto przejrzeć są m.in.:
FilmotekaNarodowa,
– YouTube,
– Spotify (pod względem podcastów),
– zbiory bibliotek cyfrowych (na przykład poprzez wyszukiwarkę FBC Pionier),

– blogi i strony pasjonatów oraz naukowców w danych dziedzinach (zarówno polskie jak i zagraniczne).

Oprócz spisów linków warto też podać na przykład bazy danych materiałów, które uczniowie mogą wykorzystać do przygotowania własnych prezentacji. Zaliczyć do nich można strony z fotografiami do bezpłatnego użytku, takie jak pexels.com czy pixabay.com. Rozgałęzienie tematyki naszej bazy może tylko wyjść nam na korzyść, pod warunkiem jasnego podziału tematycznego i selekcji materiału. Należy pilnować, aby źródła były dobrze dobrane pod kątem merytorycznym i nie zawierały tzw. fake newsów.

Jak opublikować naszą bazę w sieci?

Bazę możemy w prosty sposób opublikować na przykład na blogu. Do wyboru mamy dwa rozwiązania – darmowe oraz płatne. Najbardziej popularne darmowe blogi należą do platform WordPress.com oraz Blogger.com. W obu przypadkach nie mamy wpływu na ich ewentualne skasowanie lub zmianę w zakresie publikacji zasobów itp. Jednak zyskujemy podstawowe funkcje, aby nasz projekt zyskał wirtualne światło dzienne.

Jeżeli chcemy niewielkim kosztem przenieść stronę na wyższy poziom, możemy skorzystać z wykupionego hostingu oraz domeny. Hosting to miejsce na serwerze, na którym będzie umieszczona nasza strona, a domena to adres, pod którym zostanie wyświetlona. Posiadając własną domenę oraz serwer, możemy zainstalować na nim oprogramowanie zarządzające tekstem czyli CMS. Do najbardziej popularnego obecnie należy WordPress. Własny WordPress pozwoli nam na szybką publikację stron, które możemy pogrupować tematycznie, ale także wpisów pod postacią bloga. Jeżeli nie chcemy tworzyć stricte blogowych treści, tę sekcję możemy wykorzystać do informowania czytelników o zmianach zachodzących na naszej stronie. Takie aktualności na pewno ułatwią nawigowanie po naszej stronie.

Poradników, jak poradzić sobie z WordPressem, nawet jeżeli to nasza pierwsza strona internetowa, jest naprawdę wiele, jednym z nich jest ten dla początkujących autorki tegoż artykułu: Jak założyć swojego pierwszego bloga. Krok po kroku omówiona jest w nim ścieżka działań i podane są informacje, jak właściwie dobierać materiały.

Aktualizacja baz wiedzy

Poświęćmy raz na miesiąc czas, aby nie tylko uzupełnić, ale i sprawdzić aktualność linków oraz innych materiałów. Strony mogą znikać z sieci lub zmieniać adresy internetowe. Jeśli chcemy sami umieszczać informacje bezpośrednio na naszym blogu, napiszmy do twórców. Często istnieje możliwość, że wyrażą zgodę na przykład na umieszczenie danego pliku bezpośrednio na naszym serwerze. Wówczas zyskamy pewność, że nic nie zginie. W drugiej części artykułu przedstawimy sposoby prezentacji danych i opowiemy jak zachęcić uczniów do rozbudowy bazy wiedzy.

Autorka: Anna Starek – Wróbel


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Czym są bufory czasowe i jak je tworzyć w nauczaniu zdalnym?

Potęga krytycznego myślenia, czyli przebudzenie umysłu