Telefon dla dziecka – zasady korzystania

22.01.2020

Photo by Sara Kurfeß on Unsplash


Ostatnio na blogu próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie, kiedy dziecko jest gotowe na własny smartfon. Dziś zajmiemy się tym, co zrobić, jeśli już zdecydowaliśmy, by kupić dziecku telefon. Zasady korzystania z urządzenia mobilnego, które ustalimy wspólnie z naszą pociechą, są tak samo ważne, jak możliwość używania telefonu.

Z raportu „Młodzi Cyfrowi”, przygotowanego przez Fundację „Dbam o Mój Z@sięg”, wynika, że wśród uczniów urządzeniem najczęściej używanym do korzystania z Internetu jest telefon (97%), a dopiero w drugiej kolejności laptop (56%). Jednocześnie obniża się wiek, w którym dziecko otrzymuje pierwszy smartfon – obecnie średnią jest 9 lat. Co jednak najbardziej alarmujące, aż 60% przebadanej grupy (dzieci i młodzież w wieku od 12 do 21 lat) twierdzi, że rodzice nie uczą ich odpowiedzialnego korzystania z Internetu [1]. Jak więc widać, ustalenie ram bezpiecznego korzystania z sieci jest problematyczne zarówno dla dzieci, jak i rodziców.

W przypadku małych dzieci specjaliści radzą, by czas przed ekranem był ściśle określony i nie przekraczał np. godziny dziennie. Jednak jeśli chodzi o dzieci w wieku szkolnym, ustalenie i egzekwowanie takich ram jest dużo trudniejsze. Przede wszystkim dlatego, że dziecko dużą część dnia spędza w szkole czy na zajęciach dodatkowych. Tam korzystania z telefonu rodzic nie jest w stanie kontrolować. Ważniejsze zatem od bezpośredniej kontroli jest nauczenie dziecka bezpiecznego korzystania ze smartfona i Internetu.

Zasady korzystania z telefonu w szkole

Zacznijmy od zasad używania telefonów komórkowych w szkole. Kupując dziecku telefon, powinniśmy dowiedzieć się, jaka jest polityka szkoły w tym zakresie. Dla rodziców telefon jest przede wszystkim sposobem komunikacji z dzieckiem. Dlatego naturalne jest, że chcą, aby zabierało go ze sobą do szkoły. W większości placówek przynoszenie urządzeń mobilnych nie jest zabronione, o ile telefony pozostają wyłączone podczas lekcji. Ważne, by rodzice nie podważali zasad, które obowiązują w szkole, tylko dostosowali się do nich i starali się wytłumaczyć dziecku, z czego wynikają takie a nie inne reguły. Dobrą praktyką jest sprawdzenie wspólnie z dzieckiem, np. podczas odwożenia do szkoły, czy jego telefon jest wyciszony, i umówienie się na kontakt po skończonych zajęciach.

Czas przed ekranem smartfona w szkole powinien być jak najkrótszy. Najlepiej, by dziecko nie korzystało z telefonu na przerwach, nawet jeśli będzie to pisanie SMS-ów do rodziców. Urządzenie powinno służyć do kontaktu w nagłych sytuacjach, np. kiedy dziecko źle się czuje lub nieoczekiwanie zmienił się rozkład zajęć. Wbrew pozorom, wymaga to również dyscypliny ze strony rodziców. Oni także nie powinni wysyłać SMS-ów lub innego typu wiadomości do dzieci, kiedy te są w szkole. Spróbujmy uczulić dziecko na to, żeby nie robiło zdjęć lub nagrań innych dzieci (a tym bardziej – nauczycieli) bez ich zgody. Warto przypominać, że to, co raz wrzucone do sieci, zostanie w niej na zawsze i może być przyczyną wielu nieprzyjemności.

Zasady korzystania z telefonu w domu

A jak postępować w domu? Z pewnością dobrym pomysłem jest kontynuacja przestrzegania zasad, które obowiązywały dziecko, kiedy było młodsze – oczywiście z pewnymi modyfikacjami. Jeśli np. umówiliśmy się, że nie korzystamy z telefonów podczas posiłków czy na godzinę przed snem, warto konsekwentnie o o tym przypominać. Starsze dzieci mogą rzecz jasna korzystać ze smartfona dłużej niż kilkulatki, jednak podstawowe zasady pozostają podobne. Pomocne może być wspólne ustalenie limitów korzystania z sieci, a jeśli dziecko ich nie przestrzega, można zainstalować mu aplikację, która ograniczy dostęp do Internetu po przekroczeniu określonego czasu.

Oczywiście niezbędne jest też ustawienie kontroli rodzicielskiej, która zabezpieczy dziecko przed niewłaściwymi dla niego treściami. Pamiętajmy też, żeby ograniczyć możliwość zakupów w sieci czy korzystania z płatnych aplikacji – smartfon dla dziecka powinien umożliwiać pobierania płatnych gier czy aplikacji tylko po podaniu hasła.

Jednak telefon dla dziecka to nie tylko techniczne zasady zapewniające bezpieczeństwo. To także, a może nawet przede wszystkim, zainteresowanie tym, do czego dziecko wykorzystuje smartfona i co robi w Internecie. Dlatego warto z dzieckiem o tym rozmawiać i uważnie go słuchać – to najlepszy sposób, by w porę zauważyć, że dzieje się coś niepokojącego.

Autorka: Zofia Kortas


Źródła: [1] Raport „Młodzi Cyfrowi”, październik 2019, dostępny do pobrania na stronie: https://dbamomojzasieg.com/mlodzi-cyfrowi/


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Pięć ważnych pytań przed zakupem telefonu dla dziecka

Kiedy kupić dziecku pierwszy telefon?