Poradnik technologiczny – symptomy uzależnienia od technologii

09.07.2022

Photo by Creative Christians on Unsplash


Polacy korzystają z Internetu średnio 6 godzin i 45 minut dziennie. W cyfrowej rzeczywistości łatwo ulec zapomnieniu. Kiedy powinieneś stwierdzić, że jest coś nie tak? W jakich sytuacjach możemy mówić o uzależnieniu od technologii, Internetu lub mediów społecznościowych? Spójrzmy, jak możemy świadomie korzystać z narzędzi cyfrowych.

Średnio dwie godziny dziennie spędzamy w mediach społecznościowych, godzinę czytamy wiadomości, przez kolejną godzinę słuchamy muzyki. Część z nas ogląda różne materiały medialne przez około 3 godziny dziennie. Inni słuchają radia, grają, jeszcze inni poświęcają czas podcastom.

A czy Ty wiesz dokładnie, na czym spędzasz swój czas z narzędziami cyfrowymi?

Co robisz w Internecie?

Świadome korzystanie z narzędzi cyfrowych to jeden z elementów budowania równowagi technologicznej. Można stosować sformułowanie ‘uzależnienie od technologii’ w szerokim kontekście lub przyjrzeć się bardziej precyzyjnie poszczególnym elementom. Dziś wybrałam opcję numer dwa i postanowiłam przyjrzeć się detalom. Spójrzmy razem, jakie objawy powinny Cię zaniepokoić w kontekście korzystania z narzędzi cyfrowych i jakie zdrowe cyfrowe nawyki możesz wprowadzić do swojego życia.

Uzależnienie od mediów społecznościowych – symptomy

Warto zwrócić uwagę na to, czy nie sięgasz bezwiednie po telefon, żeby sprawdzić co nowego pojawiło się na jednej z platform społecznościowych. Natychmiastowe reagowanie na dźwięk powiadomienia z aplikacji, również powinno zwrócić twoją uwagę. Czy denerwujesz się, kiedy przez jakiś czas nie masz dostępu do telefonu? Uzależnienie od mediów społecznościowych jest bardzo podstępne.

Kontakt z bliskimi to przecież nic złego. Pamiętaj, że świadome korzystanie z narzędzi cyfrowych to również spojrzenie na swoje emocje. Spróbuj zatrzymać się na chwilę i zaobserwować co się dzieje w twojej głowie, kiedy słyszysz dźwięk powiadomienia albo przychodzącej wiadomości. Zastanów się jakie emocje towarzyszyłyby Ci w sytuacji, gdyby Twoje hasła do mediów społecznościowych przepadły bezpowrotnie.

Jeśli odczuwasz smutek lub rozdrażnienie z powodu braku dostępu do mediów społecznościowych to potraktuj to jako sygnał ostrzegawczy. Napięcia, lęk, obawa przed brakiem informacji – wszystko to również powinno Cię zaniepokoić. Uzależnienie od technologii ma różne oblicza.

Co możesz zrobić?

Zacznij od właściwego ustawienia granic. Pomyśl, ile czasu chcesz poświęcać na media społecznościowe każdego dnia i włącz automatyczne wyłączanie konkretnych aplikacji po wyznaczonym czasie. To jeden z moich podstawowych, zdrowych nawyków cyfrowych – oceniam go jako bardzo pomocny.

Dodatkowo wyłącz powiadomienia, żeby uniknąć „automatycznego” sięgania po telefon i bezmyślnego przewijania ekranu. Nie sięgaj po telefon przed snem i rano. Żeby tego uniknąć najlepiej zostawiaj go na noc do ładowania w innym pomieszczeniu. To prosty zdrowy, cyfrowy nawyk, który możesz wprowadzić od razu. Wiemy, że uzależnienie od technologii, uzależnienie od mediów społecznościowych brzmi groźnie. Codzienna profilaktyka, oparta na prostych działaniach, pomoże w zachowaniu lepszego zdrowia.

Nie masz budzika? Ten powód to najczęstszy sabotażysta dobrego i spokojnego snu. Polecam zakup prostego urządzenia. Najtańszy budzik możesz kupić za kilkanaście złotych, a jakość twojego snu i wypoczynku zmieni się diametralnie. Więcej takich prostych tricków, zdrowych cyfrowych nawyków, na lepsze funkcjonowanie i świadome korzystanie z narzędzi cyfrowych, znajdziesz w naszym ebooku .

Uzależnienie od telefonu – symptomy

Jesteś w drodze do pracy i nagle orientujesz się, że nie masz przy sobie telefonu. Jaka myśl pojawia się w Twojej głowie jako pierwsza? Jaka emocja zaczyna Ci towarzyszyć? Jeśli bardzo Cię to zdenerwowało, albo odczuwasz atak paniki to musisz przyjrzeć się swojej relacji z telefonem. Uzależnienie od telefonu, od smartphone’a to jedna z najczęstszych form toksycznej relacji z technologią.

Warto również zwrócić uwagę na tę relację także wtedy, gdy masz poczucie, że nie rozstajesz się z telefonem, albo rezygnujesz z innych aktywności na rzecz patrzenia w ekran. Albo wtedy, kiedy nie masz poczucia, że to Ty kontrolujesz czas, jaki spędzasz z smartphonem w ręku. Uzależnienie od telefonu dotyczy najczęściej ludzi młodych, ale nie zapominajmy, że to rodzice powinni dawać im przykład.

Co możesz zrobić?

Pierwszym krokiem do zmiany jest uświadomienie sobie problemu. To nie jest łatwe, bo przecież większość z nas funkcjonuje z przyklejonym do ręki smartphonem. Nasuwa się pytanie: czy Ty też chcesz funkcjonować w taki sposób? I kolejne: czy to wpływa na Ciebie, Twój czas, Twoje relacje, Twoje zdrowie negatywnie? Świadome korzystanie z narzędzi cyfrowych to proces – odpowiedzi mogą nie przyjść od razu. Aby uniknąć objawów, które diagnozuje uzależnienie od telefonu i technologii zapobiegaj! Obserwuj siebie i swoje relacje z urządzeniami ekranowymi.

Warto natomiast od razu wprowadzić kilka zdrowych nawyków cyfrowych, które poprawią jakość dnia codziennego:

  • Pierwszy z nich dotyczy czasu, który spędzamy w towarzystwie innych osób. Przyjmijmy, że nie używamy wtedy telefonu.
  • Kolejna zasada dotyczy posiłków. Nie jemy z telefonem w ręku i podczas jedzenia nie korzystamy z telefonu.

Pomocne może być wydzielenie stref np. w przestrzeni domu. Wtedy możemy założyć, że nie używamy smartphonu w sypialni oraz przy stole – natomiast w innych częściach domu możemy, ale nie więcej niż np. 2h w ciągu dnia. Wielu badaczy i lekarzy zwraca uwagę na nie używanie telefonu przed snem – ze względu na negatywne skutki zdrowotne naświetlania ekranowego.

Uzależnienie od Internetu – symptomy

Do symptomów uzależnienia od Internetu, kolejnym w worku uzależnień od technologii, należy przede wszystkim obniżenie nastroju, złość i agresja, kiedy nie masz dostępu do sieci. Przykłady? Nie możesz sprawdzić poczty, bo rozładował Ci się komputer albo telefon. Kiedy kompulsywnie sprawdzasz wiadomości z pracy po pracy lub kiedy odczuwasz przymus sprawdzania newsów, feedu. Gdy próbujesz ograniczyć czas spędzany w sieci, ale niestety Ci się to nie udaje. Jeśli nie wiesz, co właściwie robiłeś w Internecie, zarywasz noce, tylko tak spędzasz swój wolny czas.

Co możesz zrobić?

Planuj czas w taki sposób, żeby nie dawać sobie szansy na nieustanne spędzanie czasu przed ekranem komputera, telefonu, bądź tabletu. Umawiaj się po pracy z przyjaciółmi, idź na spacer, zastanów się czego nowego chciałabyś spróbować i zrób to! Świadome korzystanie z narzędzi cyfrowych nie oznacza ich diametralnego odstawienia, o czym piszemy również w naszym ebooku. Proste, zdrowe nawyki cyfrowe mogą diametralnie polepszyć jakość Twojego życia i ustrzec przed uzależnieniem od technologii czy właśnie uzależnieniem od Internetu.

Jeśli jest taka potrzeba to ogranicz w domu nie tylko dostęp do sprzętu z Internetem, ale również jego widoczność. Chowaj laptop i telefon do torby, żeby nie rozpraszał twojej uwagi. Nie zaszkodzi też robienie sobie regularnych dłuższych planowanych przerw od narzędzi ekranowych.

Pamiętaj jednak, że jeśli odczuwasz, któreś z symptomów wymienionych w tekście powinieneś zasięgnąć porady specjalisty. Nie bagatelizuj swojego zdrowia i stanu psychicznego. Uzależnienie od technologii i narzędzi ekranowych, siecioholizm to poważne zaburzenia, które można wyleczyć.

Autorka: Paula Kielar


Źródła: https://www.itstimetologoff.com/, https://www.digitaltrends.com/mobile/is-smartphone-addiction-real/#ixzz4WyJe5wVB, https://www.bath.ac.uk/announcements/social-media-break-improves-mental-health-new-study/, https://datareportal.com/reports/digital-2021-poland


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Depresja a ekrany – jak to się łączy?

Syndrom odstawienia technologii

Uzależnienie od technologii – co trzeba wiedzieć?