Świat sztuki cyfrowej. Wycieczka po narzędziach.

03.06.2020

Photo by fran hogan on Unsplash


Nic nie zastąpi brudzenia się podczas malowania farbami czy lepienia z plasteliny. Jednak dziś sztuka to nie tylko pędzle i kredki, ale również liczne programy komputerowe, które mają sporo do zaoferowania uczniom tworzącym prace artystyczne.

Wielu nauczycieli chciałoby uwzględniać sztukę cyfrową w swoich programach nauczania, ale nie wiedzą, od czego zacząć. Naprawdę nie trzeba długo szukać, ponieważ można zacząć od narzędzi, które niemal każdy z nas ma wyciągniecie ręki. Wystarczy dostęp do internetu, komputer, smartfon lub tablet. Istnieje wiele niesamowitych programów komputerowych, aplikacji mobilnych i interaktywnych stron internetowych przydatnych w edukacji artystycznej.

Aplikacje do rysowania

Wiele aplikacji do rysowania jest płatnych i wymaga zaawansowanego sprzętu. Ale istnieją również ciekawe i darmowe narzędzia, od których można zacząć wprowadzać uczniów w świat sztuki cyfrowej. Poznajmy kilka z nich.

Pixel Art w Excelu

Arkusze kalkulacyjne z reguły są pomocne do tworzenia tabeli z obliczeniami, ale można je również wykorzystać do świetnej zabawy z Pixel Art. Polega to na tworzeniu grafik komputerowych za pomocą pojedynczych pikseli. Wystarczy pokazać uczniom, jak wypełniać kolorami pojedyncze kratki i tworzyć w ten sposób pikselowe rysunki. Instrukcję do tworzenia prac na przykładzie arkusza Google można zobaczyć tu i tu.

Praca z pixelową sztuką to świetna okazja, do wytłumaczenia, czym jest piksel, zapoznania z Excelem, wyzwalania kreatywności, a także trenowania umiejętności technicznych. Warto wspomnieć, że grafika gry Mincecraft została stworzona właśnie z wykorzystaniem Pixel Art. Jeżeli praca z arkuszem sprawia uczniom trudności, na początek można pokazać alternatywę w postaci Pixilart.

Arkusze można również wykorzystać do Mondrian Art. Piet Mondrian był artystą i twórcą nowego kierunku w sztuce określanym neoplastycyzmem. Tworzenie prac w tym stylu jest dość łatwe – wystarczy w kreatywny sposób łączyć kwadraty i prostokąty, z których powstają ciekawe kompozycje. Zobaczmy na filmie, jak tworzyć Mondrain Art.

Auto Draw

AutoDraw z pewnością zainteresuje młodszych uczniów. Jest to bardzo proste i łatwe w użyciu narzędzie do rysowania. Zawiera wszystkie standardowe opcje dostępne w tego typu programach, ale ciekawostką jest sztuczna inteligencja Google, która pomaga w rysowaniu kształtów. Można tam tworzyć kreatywne rysunki, infografiki, plakaty. Tu zobaczmy, jak korzystać z AutoDraw.

Kultura i sztuka cyfrowa

Mamy XXI wiek, dlatego nie trzeba iść do muzeum, ponieważ to ono może przyjść do nas. Wszystko dzięki Google Arts & Culture, stronie internetowej, na której znajdują się dzieła sztuki z całego świata. Uczniowie w każdej chwili mogą poznać prace, których być może nigdy by nie zobaczyli na żywo i z tak bliskiej odległości.

Wszystko jest uporządkowane według kategorii, tematów, artystów i wydarzeń historycznych. Zdjęcia są wysokiej jakości, dlatego w przypadku obrazów można zobaczyć każde pociągniecie pędzla. Niektóre kolekcje zawierają filmy i zdjęcia w 360, co pozwala na pełne doświadczanie sztuki.

Z pewnością w przyszłości będzie się pojawić coraz więcej cyfrowych muzeów. Przyniesie to korzyść zarówno odbiorcom sztuki, jak i młodym artystom, którzy miewają problemy z prezentowaniem swoich dzieł. Dzięki wirtualnym przestrzeniom mogą szybciej docierać do swoich odbiorców, a nawet zyskać sławę jak Michael Xufu Huang, który stworzył wirtualną wersję X Museum. Ten artysta doskonale zdaje sobie sprawę, że w przyszłości sztuka i technologia będą się coraz bardziej przenikały, a może nawet stanowiły jedność.

Zamiast kredek i farb

Opisane wyżej narzędzia są darmowe i dostępne praktycznie dla każdego posiadającego komputer i dostęp do internetu. Świat technologii oferuje szkołom znacznie więcej narzędzi do rozwijania kreatywności uczniów, poznania i tworzenia sztuki cyfrowej. Czasami potrzebne są jednak inwestycje w sprzęt i szkolenia nauczycieli.

Tablety graficzne

Tablety do rysowania pozwalają uczniom odkrywać nowe pasje artystyczne, eksperymentować, a także uczyć się krytycznego myślenia i rozwiązywania problemów. Tego typu produkty umożliwiają tworzenie nowego środowiska nauczania, dostosowanego do indywidualnych potrzeb każdego ucznia.

Tablety mają tę przewagę nad komputerami, że umożliwiają ręczne pisanie. Znacznie łatwiej pisze się na nich skomplikowane równania, a także tworzy własne notatki, szkicuje i rysuje. Pod wieloma względami przypomina to tradycyjne operowanie ołówkiem czy kredką, jednak wszystko odbywa się w świecie wirtualnym i jest bardziej interaktywne. Obrazy czy rysunki często są dokładniejsze, ponieważ powiększając fragment obrazu, można zadbać o mikroskopijne detale, których nie udałoby się stworzyć na kartce papieru. Łatwiej nanosić poprawki i dzielić się swoimi pracami.

Tayasui

Tayasui jest programem do tworzenia rysunków, z którego korzysta wielu artystów. Prace, które w nim powstają, są bardzo realistyczne i przypominają obrazy stworzone przy użyciu zwykłych farb, ołówka, kredek czy flamastrów. Aplikację można pobrać na smartfon lub tablet. W celu przetestowania warto wybrać opcję darmową, a gdy się sprawdzi, wykupić pakiet pro, który daje więcej możliwości.

Autorka: Joanna Szymańska


Źródła: https://www.techlearning.com/news/google-tools-and-activities-for-art-education; https://alicekeeler.com/2015/05/24/google-sheets-create-pixel-art/; https://www.autodraw.com/; https://tayasui.com/; https://www.pixilart.com/draw


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Technologia w edukacji przedmiotów artystycznych

Myślenia przyczynowo – skutkowego można uczyć

Wyszukiwarka internetowa i nauka krytycznego myślenia