Potrzeby ruchowe małych dzieci: od pięciu do siedmiu lat

05.08.2021

Photo by Anna Samoylova on Unsplash


Dzieci w tym wieku są coraz bardziej ciekawe świata i mocniej manifestują swoje potrzeby. Rodzaj aktywności fizycznej powinien być zróżnicowany i często zmieniany. Ma to związek z tendencją do szybkiego tracenia zaangażowania przez małe dzieci.

Wiele rzeczy przykuwa ich uwagę, ale niewiele jest w stanie zaangażować ją na dłużej. Światowa Organizacja Zdrowia WHO rekomenduje co najmniej 60 minut ciągłego wysiłku fizycznego dla dzieci od lat 5. W szkole większość podopiecznych uczestniczy w zajęciach wychowania fizycznego. Nie ma ich jednak codziennie. Sporo dzieci aktywnie spędza czas na zajęciach pozaszkolnych (taneczne, sztuki walki, sportowe) lub po prostu aktywnie poza domem. Warto w tej grupie wiekowej sięgnąć także do form zabawy wymagających użycia wyobraźni, co zwiększa prawdopodobieństwo przyciągnięcia uwagi na dłużej. Zerknij na propozycję poniżej.

1. Jazda na rowerze

Jeśli to możliwe, zorganizuj poszukiwania skarbu pirata lub poszukiwania dowodów. Połączenie zagadki i szukania tropów w terenie na pewno wciągnie małe dzieci. Poziom trudności nie może być zbyt wysoki, by się nie zniechęciły.

2. Puszczanie Latawca

Ta zabawa wymaga odpowiedniej przestrzeni, ale jeśli taka znajduje się gdzieś w okolicy, warto to wykorzystać. Będzie tym lepsza, jeżeli uda wam się zbudować latawiec samodzielnie.

3. Zabawa w chowanego lub podchody

To jedne z najbardziej znanych zabaw na świecie. Wymagają zarówno kreatywności, jak i ruchu. Dzieci mogą chować się same, lub chować ulubione przedmioty.

4. Zabawy z piłką

Niezależnie od tego, czy jest to koszykówka, piłka nożna, czy siatkówka, piłka dostarcza niezapomnianych wrażeń. Rozwija koordynację ruchową oraz ruchowo-wzrokową.

5. Bieganie

Dzieci dysponują niespożytymi zapasami energii. Bieganie poprawia ich wytrzymałość oraz dostarcza sporej ilości endorfin. Ta forma wysiłku potrafi dać w kość także dorosłym.

6. Pływanie

Pływanie, oprócz radosnego faktu samego opanowania tej umiejętności, przynosi szereg korzyści fizycznych. Dość powiedzieć, że ćwiczenia w wodzie są jednymi z najlepszych możliwych rodzajów ćwiczeń. Właściwości fizyko-chemiczne wody sprawiają, że te ćwiczenia są jednocześnie ćwiczeniami w odciążeniu, z obciążeniem, i wymagają kondycji.

7. Gry Planszowe

Tak, ta pozycja co prawda nie jest wypełniona po brzeg wysiłkiem fizycznym, ale zawiera w sobie element współzawodnictwa oraz dużo radości. Po dobrej grze zawsze można iść na spacer.

8. Berek

Stary, dobry berek. Mnóstwo biegania, sporo uników, i współzawodnictwo. Poprawia kondycję oraz zwinność.

9. Plac zabaw

Mniejszy, większy, ale zawsze pełen atrakcji. Dzieci mogą się wyszaleć, dorośli odpocząć tylko odrobinę, bo nadal trzeba pilnować swojej pociechy. Za to środowisko jest komfortowe i bezpieczne.

10. Wszelkie gry i zabawy ruchowe

W tej kategorii wiekowej oprócz elementu rywalizacji, który znacząco wpływa na poziom endorfin po wysiłku, należy skupić się na tym, by rywalizacja ta jednocześnie uczyła i wychowywała. Wszystkie nawyki, które wykształcają się w tym wieku, będą mieć skutki w wieku późniejszym. My, jako rodzice i nauczyciele, powinniśmy przyłożyć do tego dużo uwagi.

Autor: Jakub Turkowski


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Dobre samopoczucie – Czy jest na to sposób?

Ruch to zdrowie – zadbaj o kondycję swojego dziecka