Nastolatki i media społecznościowe – podstawowe zasady.

04.03.2020

Photo by Tamarcus Brown on Unsplash


YouTube, Instagram i Snapchat to najpopularniejsze platformy internetowe wśród nastolatków. Aż 95% badanych między 13. a 17. rokiem życia ma też dostęp do smartfona, zaś 45% twierdzi, że jest online „prawie zawsze”. Do niedawna to Facebook zajmował dominującą pozycję wśród najczęściej używanych przez młodzież social mediów. Jednak według badań amerykańskiego Pew Research Center w ostatnich latach stracił ją na rzecz innych portali. Obecnie około połowa (51%) amerykańskich nastolatków w wieku od 13 do 17 lat twierdzi, że korzysta z Facebooka znacznie rzadziej niż z serwisów takich jak YouTube, Instagram lub Snapchat [1]. Polskie badania potwierdzają te trendy.

Dwunasty i trzynasty rok życia to dla wielu dzieci kluczowy moment w ich osobistej przygodzie z social mediami. Wiele serwisów społecznościowych w swoich regulaminach dopuszcza tworzenie kont właśnie po ukończeniu 13. roku życia. I choć zasady te można łatwo obejść, mają one jednak silne podstawy w psychologii rozwojowej. Stąd warto, byśmy – jako rodzice młodszych nastolatków – starali się dostosować sposób korzystania z mediów społecznościowych do etapu rozwoju emocjonalnego, na jakim są nasze dzieci. Warto przestrzegać kilku reguł [2].

Trzymaj się regulaminów

Wytłumacz dziecku, z czego wynikają ograniczenia wiekowe związane z używaniem poszczególnych serwisów społecznościowych. Porozmawiaj z nim o kwestiach prawnych, ochronie prywatności, zjawisku hejtu. Zachęć je do korzystania z social mediów dostosowanych do jego wieku.

Pomyśl, zanim opublikujesz

Rozmawiając z dziećmi o social mediach, przypominaj im, by nie publikowały niczego pod wpływem chwili. Podkreśl, że posty, zdjęcia czy filmy publikowane w serwisach mogą zobaczyć wszyscy, także dalecy znajomi naszych znajomych. Nigdy też nie mamy pewności, w jaki sposób nasza publikacja może zostać przez nich wykorzystana. Rozwiązaniem, szczególnie w przypadku 12- i 13-latków, może być umowa, zgodnie z którą rodzice mają dostęp do tego, co ich dzieci robią online. Możesz np. uzgodnić z dzieckiem, że przed publikacją posta wyśle go najpierw do Ciebie. W ten sposób będziesz w stanie zapobiec potencjalnym kryzysom.

Zadbaj o ustawienia prywatności

Razem z dzieckiem zadbaj o prawidłowe ustawienia prywatności na każdym z portali. Domyślnie często nasze posty może zobaczyć każdy, ale łatwo to zmienić, wchodząc w szczegółowe ustawienia profilu. Zrób to wspólnie z dzieckiem, pokazując mu, z jakich opcji może korzystać. W ten sposób wypracuje sobie nawyk sprawdzania tego rodzaju ustawień przed publikacją.

Postaw na uprzejmość

W social mediach – podobnie jak w życiu offline – liczy się także uprzejmość. Dziecko powinno wiedzieć, że nie jest anonimowe i może ponieść konsekwencje tego, co napisze. Dobrym pomysłem jest wdrożenie zasady: „Nie pisz w social mediach niczego, czego nie powiedziałbyś znajomemu prosto w twarz”.

Interesuj się życiem dziecka w sieci

Zadawaj pytania, czytaj blogi ekspertów, rozmawiaj z nauczycielami i innymi rodzicami. Nie musisz być na bieżąco ze wszystkimi technicznymi nowinkami, ale staraj się wiedzieć, co dzieje się w życiu Twojego dziecka w sieci. W ten sposób stwarzasz bezpieczną przestrzeń, dzięki której dziecko wie, że może przyjść do Ciebie, jeśli napotka jakiś problem.

Autorka: Zofia Kortas


Źródła: [2] Badania amerykańskiej agencji Pew Research Center: https://www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/; [2] Oprac. na podstawie: https://www.commonsensemedia.org/social-media/what-are-the-basic-social-media-rules-for-middle-schoolers.


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Media społecznościowe – Informacje dla rodziców.

Wyplątać się z sieci. Równowaga cyfrowa we współczesnej szkole