Kilka słów o nowej produkcji Netflixa: Dylemat społeczny

22.10.2020

Photo by Merakist on Unsplash


Bardzo wiele osób pisało do mnie ostatnio polecając nową produkcję Netflixa pt. Dylemat Społeczny (tyt. org. Social Dilemma). Przyjaciele wiedzą, że szczególnie interesuje mnie społeczny wymiar technologii. Z troską obserwuję jak trudno w dzisiejszym świecie zachować równowagę między naszym czasem online i offline. Nie chcę jednak pisać recenzji filmu. Skoncentruję się raczej na tym, żeby Wam pokazać kiedy warto ten film zobaczyć, a kiedy spokojnie możecie sobie go odpuścić. Tylko jak to zrobić, żeby nie powiedzieć za dużo?

Kiedy warto zobaczyć Dylemat Społeczny

Z mojego punktu widzenia warto poświęcić trochę czasu na obejrzenie tego filmu, jeśli automatycznie podpisujecie wszystkie zgody w Inetrnecie. Te podczas instalowania nowych aplikacji w swoim telefonie, oraz te przy innych okazjach. Z tego filmu dowiecie się między innymi które informacje na Wasz temat są wykorzystywane i do jakich celów.

Poza tym ten film pokazuje kilka innych ważnych kwestii:

  • Definiuje media społecznościowe podając nazwy konkretnych aplikacji. W języku potocznym bardzo często utożsamiamy media społecznościowe z technologią. Używamy wymiennie nazw co powoduje, że rozmywamy znaczenia i wypowiadamy się nieprecyzyjnie. Tu wszystkie informacje są podane w sposób przejrzysty, tak żeby nie można było przenieść odpowiedzialności.
  • Obala argument dotyczący rozwoju, który często pojawia się w rozmowach o mediach społecznościowych, oraz o rozwoju technologii i który brzmi następująco: Kiedyś było radio, potem telewizja, teraz jest Internet… to jest po prostu kolejny etap rozwoju ludzkości. Na każdym z tych etapów rozwoju ludzie napotykali problemy, zmieniali swoje nawyki, a następnie uczyli się żyć w nowych okolicznościach. Tym razem będzie tak samo…
  • Pokazuje mechanizmy biznesowe, które odpowiadają za to w jaki sposób projektowane są media społecznościowe. Bardzo precyzyjnie wskazuje co w mediach społecznościowych jest walutą. I jakie są źródła pieniędzy w tym biznesie.
  • Wskazuje mechanizmy, które powodują uzależnienia i uczula na to, że każdy z nas może być wrażliwy na różnego rodzaju bodźce. Co to znaczy? Na przykład to, że jedni mogą w sposób kompulsywny sprawdzać maile, ale nie będą jak inni przewijać zdjęć na Instagramie bez końca.
  • Definiuje konkretne problemy społeczne, które są związane z używaniem mediów społecznościowych. Zarówno te, które pojawiają się u dorosłych jak i u dzieci. Pokazuje możliwe scenariusze rzeczywistości społecznej, które mogą mieć miejsce w niedalekiej przyszłości.
  • I wreszcie pokazuje co robić, żeby te scenariusze zmienić.

Kiedy można spędzić ten czas inaczej

Jeśli chociaż trochę interesujesz się technologią i jej wymiarem społecznym. Kiedy przeczytałeś kilka książek na ten temat, to raczej nie dowiesz się z tego filmu niczego nowego.

Ten obraz bardzo dosadnie pokazuje to, o czym pisze też wielu badaczy. Ludzie pracujący w Dolinie Krzemowej, którzy są, lub byli mocno zaangażowani w procesy popularnych na świecie aplikacji społecznościowych ograniczają swoim dzieciom dostęp do technologii. Na pytanie:

– Czy pozwalasz korzystać swoim dzieciom z mediów społecznościowych?

odpowiadają:

– Nie, czas ekranowy jest u nas w domu bardzo precyzyjnie limitowany.

Autorka: Paula Kielar


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Zoom – przewodnik dla rodziców

Czas przed ekranem zalecenia kontra rzeczywistość

Czas w Internecie – jak nad nim zapanować? 5 prostych zasad