Kiedy kupić dziecku pierwszy telefon?

26.03.2021

Photo by McKaela Lee on Unsplash


Smartfon to popularny prezent na pierwszą komunię. Z badań wynika, że również wiele młodszych dzieci w Polsce posiada własny telefon komórkowy. Rodzice jako główny argument przemawiający za kupnem dziecku telefonu podają możliwość stałego kontaktu z nim. Jednak czy dla dzieci w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym posiadanie smartfona jest naprawdę konieczne? Dziś kilka słów o tym, kiedy kupić dziecku pierwszy telefon.

Kilka słów o badaniach

Jak pokazują badania, aż 26% dzieci w wieku od 0,5 roku do 6,5 lat posiada własne urządzenie mobilne [1] – najczęściej smartfon lub tablet. Wielu rodziców decyzję o zakupie smartfona dla dziecka uzasadnia tym, że nie chcą dopuścić do wykluczenia swojej pociechy ze świata nowych technologii. Znaczenie ma też z pewnością presja rówieśników – im więcej równolatków posiada własny telefon, tym bardziej dzieci, które jeszcze go nie dostały, pragną go mieć.

Czy istnieje właściwy wiek?

Jednak – jak wskazują pedagodzy – właściwy wiek, w jakim rodzice powinni zacząć myśleć o zakupie telefonu dla dziecka, jest kwestią bardzo indywidualną i wiąże się przede wszystkim ze stopniem dojrzałości emocjonalnej malucha. Tym, na co warto zwrócić uwagę przed podjęciem tej ważnej decyzji, jest m.in. zdolność dziecka do przestrzegania zasad, które obowiązują w domu, jego poczucie odpowiedzialności i umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb. Pamiętajmy, że dając dziecku do ręki telefon, dajemy mu potężne narzędzie, które może stać się niebezpieczne nie tylko dla niego samego, ale także dla innych – jeśli dziecko wykorzysta telefon np. do obrażania kolegów czy koleżanek.

Zanim zdecydujesz o zakupie smartfona dla dziecka, odpowiedz sobie na kilka istotnych pytań:

  1. Czy Twoje dziecko zachowuje się odpowiedzialnie? Czy realizuje rzeczy, które obiecało zrobić?
  2. Czy Twojemu dziecku często zdarza się gubić rzeczy takie jak piórnik lub inne pomoce szkolne?
  3. Czy musisz być w stałym kontakcie z dzieckiem ze względów bezpieczeństwa, np. z powodu choroby?
  4. Czy ułatwienie kontaktu z rówieśnikami będzie korzystne dla Twojego dziecka?
  5. Czy Twoje dziecko będzie w stanie podporządkować się regułom korzystania z telefonu? Np. nie wysyłać SMS-ów podczas lekcji, nie korzystać z telefonu na godzinę przed snem?
  6. Czy Twoja pociecha nie będzie za pośrednictwem telefonu obrażać lub nękać innych dzieci? [2]

Odpowiedzi na te pytania z pewnością pomogą Ci w podjęciu rozsądnej decyzji. Kluczowy w tym przypadku jest nie tyle wiek dziecka, co jego dojrzałość emocjonalna. To Ty znasz je najlepiej, więc na pewno będziesz w stanie ocenić, czy to właściwa pora na pierwszy telefon.

Jeśli postanowisz kupić dziecku telefon

Jeśli postanowisz kupić smartfon dla dziecka, dobrym pomysłem jest, by przed rozpoczęciem przez nie użytkowania telefonu spisać „kontrakt”. To rodzaj umowy pomiędzy rodzicem a dzieckiem, w której wspólnie określicie zasady korzystania z nowego urządzenia. Możesz dzięki temu ustalić limity korzystania przez dziecko z telefonu, określając np. ile czasu w ciągu dnia może spędzić w Internecie, w jakim zakresie może korzystać ze smartfona w szkole, jakich aplikacji może używać itd.

Jaki telefon wybrać?

Pozostaje jeszcze pytanie, jaki telefon dla dziecka wybrać? Na pewno duże znaczenie ma cena. Nie warto wydawać na pierwszy telefon kilku tysięcy złotych, choćby dlatego, że może on łatwo ulec uszkodzeniu lub zgubieniu. Jeśli chodzi o parametry techniczne, telefon powinien mieć przede wszystkim mocną baterię i wytrzymałą obudowę. Z kolei biorąc pod uwagę plan taryfowy, lepiej sprawdzi się telefon na kartę, która pozwoli Ci na kontrolę nad wydatkami. Dobrym rozwiązaniem jest też skorzystanie z opcji kontroli rodzicielskiej, polegającej na filtrowaniu treści, do których dostęp ma dziecko. Dla młodszych dzieci sprawdzi się telefon z dużymi ikonkami i ograniczonym zakresem funkcji, dla starszych – smartfon z aplikacjami ułatwiającymi naukę. Oczywiście możesz też kupić bardziej zaawansowany telefon i po prostu wyłączyć w ustawieniach niektóre funkcję, blokując np. możliwość pobierania aplikacji.

Najprostsza odpowiedź na pytanie „Jaki telefon dla dziecka?” brzmi więc: taki, którego dziecko będzie używać odpowiedzialnie i zgodnie z ustalonymi wraz z rodzicem zasadami. Marka i model mają tu drugorzędne znaczenie. Najważniejsze to przekazać dziecku, że telefon jest tylko narzędziem do poznawania świata, a nie… całym światem.

Autorka: Zofia Kortas


Źródła: [1] Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce, Fundacja „Dzieci Niczyje” (2015), dostęp online: http://www.mamatatatablet.pl/pliki/uploads/2015/11/Korzystanie_z_urzadzen_mobilnych_raport_final.pdf; [2] Oprac. na podstawie: https://www.commonsensemedia.org/cellphone-parenting/whats-the-right-age-for-parents-to-get-their-kids-a-cell-phone.


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Telefon dla dziecka – zasady korzystania

Pięć ważnych pytań przed zakupem telefonu dla dziecka