Wybieramy treści dla dzieci: bajki, filmy, gry

11.03.2020

Photo by Jean-Philippe Delberghe on Unsplash


Wszyscy, mam namyśli zarówno dorosłych, jak i dzieci spędzamy czas w Internecie na różnych aktywnościach.  Czy jakość tego czasu różni się od siebie? Oczywiście, że tak. Zupełnie inaczej ocenimy czas spędzony na edukacji a inaczej na grach. Inaczej również spędzimy czas przed telewizorem, a inaczej korzystając z telefonu, czy PlayStation.

W mojej głowie natychmiast pojawia się myśl: najlepiej gdybyśmy tylko się uczyli i wykorzystywali internety do własnego rozwoju… ale słyszę za plecami jak moje drugie ja – to mniej poważne – zalewa się łzami śmiechu. No więc umówmy się, czasami musimy odpocząć i nie wszystkie aplikacje których używamy muszą być edukacyjne albo rozwojowe. Bez przesady. I podobnie jest z dziećmi. One również czasami potrzebują na chwilę „nic nie robić”. I do tego również służy technologia i media. Co możemy zrobić w tej sytuacji?

Warto zastanowić się jakiego rodzaju treści będą dla nich najlepsze. A także co konkretnie wziąć pod uwagę wybierając gry, filmy, programy telewizyjne, aplikacje, czy książki lub słuchowiska. Co zrobić żeby słodkie nieróbstwo było choć trochę pożyteczne 😉 Zerknijcie na listę poniżej:

Zaangażowanie

Bez względu na to, czy mówimy o grze, filmie, książce czy innym medium bardzo ważne jest to, żeby dzieci były zaangażowane w narrację. Żeby identyfikowały się z bohaterami, były emocjonalnie poruszone i żywo zainteresowane tym co wydarza się w przedstawionych historiach. To właśnie dzięki identyfikacji z bohaterami dzieci uczą się nazywać emocje – również te trudne, odnajdywać się w nowych sytuacjach i oswajać lęki.

Krytyczne myślenie

Warto poszukać treści, które dogłębnie analizują jakiś temat, albo uczą konkretnych umiejętności. Mogą to być gry, w których dzieci zmagają się z problemami etycznymi, albo uczą strategicznego myślenia. Chodzi o to, żeby kontakt z mediami dawał im więcej niż tylko rozrywkę.

Kreatywność

To umiejętność której możemy uczyć się na różne sposoby. Wybierając rozrywkę dla dzieci warto pamiętać, że wiele aplikacji czy gier rozwija ją poprzez mobilizowanie do tworzenia własnych treści. Pisania tekstów, piosenek, montowanie filmów. Tworzenie i obrabianie fotografii. Takie podejście jednocześnie uczy i w tym samym momencie obraca zdobytą wiedzę w doświadczenie.

Kontekst

Warto poświęcić trochę czasu na to, żeby razem z dziećmi korzystać z mediów. Szczególnie w przypadku młodszych dzieci ważne jest, żeby razem oglądać filmy, czy grać w gry. Na bieżąco możemy pokazywać im nie tylko to w jaki sposób łączą się ze sobą światy online i offline. Ale także jak przenosić wiedzę z filmów czy gier do świata rzeczywistego. Mamy również na bieżąco możliwość odpowiedzi na pojawiające się pytania.

Ja do tej pory pamiętam nie tylko emocje związane z bajkami z dzieciństwa, ale również sytuacje. Jestem w stanie wrócić do okoliczności, w których mama puszczała mi płytę z nagraniem Małpki fiki-miki Kornela Makuszyńskiego. Albo jak w kółko musiała mi czytać przed snem plastusiowy pamiętnik Marii Kownackiej.

Autorka: Paula Kielar


Źródła: https://www.commonsensemedia.org/


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Zasady korzystania z mediów społecznościowych dla dzieci w wieku szkolnym

Czas w Internecie – jak nad tym panować? 5 prostych zasad

Czas przed ekranem zalecenia kontra rzeczywistość