Instagram – przewodnik dla rodziców

23.09.2020

Photo by NeONBRAND on Unsplash


Choć jest obecny na rynku aplikacji mobilnych już od 10 lat, Instagram ma rzesze stałych fanów i wciąż zyskuje nowych. W końcu wszyscy lubimy robić zdjęcia i dzielić się nimi ze znajomymi, a dzięki Instagramowi jest to naprawdę proste. Zapraszamy do lektury poradnika dotyczącego zasad działania aplikacji. Postaramy się odpowiedzieć na najczęściej zadawane przez rodziców pytania, a także wyjaśnić hasła takie jak „hashtag”, „finsta” czy „stories”.

Na początek kilka faktów. Choć dziś trudno w to uwierzyć, Instagram powstał jako aplikacja mająca ułatwić komunikację między ludźmi. Poprzez udostępnianie zdjęć odwiedzanych miejsc, oglądanych krajobrazów czy napotkanych osób. Wyróżnikiem był charakterystyczny, kwadratowy format zdjęć, przypominający fotografie robione polaroidem. Bardzo szybko jednak okazało się, że największą popularnością w aplikacji cieszą się tzw. selfie, czyli autoportrety wykonane za pomocą smartfona.

Dzięki dostępności atrakcyjnych filtrów użytkownicy w kilka sekund mogli zrobić sobie zdjęcie, wyretuszować je zgodnie ze swoimi preferencjami i zamieścić na profilu. Aplikacja okazała się hitem (w ciągu pierwszych dwóch miesięcy od uruchomienia pobrało ją ponad milion osób). Natychmiast postanowił to wykorzystać Facebook, który w 2012 r. kupił Instagrama za niebagatelną sumę 1 miliarda dolarów. Od tego czasu aplikacja dynamicznie się rozwija: wciąż pojawiają się nowe funkcje, w tym wiele typowo marketingowych, takich jak sklep czy reklamy. Podobnie jak w przypadku Facebooka, konta na Instagramie posiadają bowiem także marki, które intensywnie wykorzystują ten kanał do promocji swoich produktów. Znajdziesz tu również niemal wszystkich celebrytów, wielu sportowców i artystów, a nawet polityków. Najpopularniejsze konta śledzi do kilkuset milionów użytkowników[1].

Czym jest Instagram?

Instagram to bezpłatna aplikacja mobilna, która daje możliwość publikowania zdjęć i filmów. Aplikacja pozwala również na tworzenie dostępnych przez 24 godziny relacji oraz wysyłania wiadomości prywatnych. Działa również w wersji desktopowej, jednak w ograniczonym zakresie. Użytkownicy mogą śledzić i komentować profile oraz treści udostępniane przez znajomych. Mogą śledzić również tak zwane „konta profesjonalne”, czyli inaczej firmowe, należące do osób publicznych oraz marek.

Ponieważ Instagram popularniejszy jest wśród kobiet, można na nim znaleźć mnóstwo marek modowych, kosmetycznych czy innych, związanych z szeroko pojętą branżą beauty. Swoje profile mają tu modelki, trenerki fitness, blogerki, aktorki i piosenkarki. Dostęp do filtrów, które automatycznie poprawiają zdjęcia, sprawia, że wiele osób kreuje na swoich profilach idealny, „instagramowy” świat, w którym nie ma miejsca na niedoskonałości czy gorsze dni.

Z tym właśnie wiąże się zagrożenie dla najmłodszych użytkowników aplikacji, którzy nie potrafią złapać dystansu do oglądanych treści. Jak pokazują badania przeprowadzone w Wielkiej Brytanii przez Royal Society for Public Health, efektem ubocznym korzystania z Instagrama przez osoby w wieku 14–24 lat mogą być m.in. depresja, lęk, osamotnienie i zaburzone postrzeganie własnego ciała [2].

Jak działa?

Aby korzystać z Instagrama, należy założyć konto w aplikacji. Niezbędny jest adres e-mail i numer telefonu. Informacje te pozostają prywatne, chyba że je udostępnimy. Inni użytkownicy widzą natomiast nasze zdjęcie profilowe, unikalną nazwę oraz opis. Aby udostępnić zdjęcie lub film, wystarczy dotknąć ikony plusa umieszczonej na dolnym pasku. Każdą udostępnianą treść możemy opisać, dodać do niej hashtagi, a także oznaczyć lokalizację, inne osoby, marki lub miejsca. Obecnie istnieje możliwość dodawania zdjęć w każdym formacie, także pionowym, oraz tworzenia albumów. W części oznaczonej ikoną lupy możemy wyszukać interesujące nas konta i treści. Aplikacja sama podsunie nam propozycje, które mogą nas zainteresować. W przeciwieństwie do Facebooka, na Instagramie królują hashtagi, czyli hasła oznaczone symbolem #. Pod każdym zdjęciem znajdziemy ich co najmniej kilka. Hashtagi ułatwiają kategoryzowanie poszczególnych postów, można po nich również wyszukiwać określone rodzaje treści. Występują zarówno w wersji polskiej, jak i angielskiej, przy czym te drugie mają oczywiście dużo większe, globalne zasięgi.

Oprócz udostępniania zdjęć i filmów, Instagram oferuje także wiele innych funkcji:

Wiadomości bezpośrednie (direct messeges) – to rodzaj czata, za pomocą którego możesz wysyłać bezpośrednie wiadomości do jednej osoby lub grupy, także do osób, których nie obserwujesz.

Stories inaczej relacje – To 15-sekundowe filmiki lub pokazy slajdów (zdjęć), które są wyświetlane na profilu tylko przez 24 godziny od publikacji. To funkcja zapożyczona wprost ze Snapchata, która stała się tak popularna, że obecnie jest dostępna również na Facebooku. Jeśli chcemy, aby jakaś relacja pozostała widoczna na naszym profilu, możemy dodać ją na stałe do „wyróżnionych”.

Znikające wiadomości – umożliwiają wysyłanie przez direct messeges zdjęć lub wideo, które mogą zostać wyświetlone tylko raz, po czym znikają.

IGTV – czyli telewizja na Instagramie. Dłuższe filmy, które dodawane są najczęściej na kontach profesjonalnych i dostępne przez cały czas.

Kto może korzystać z Instagrama?

Zgodnie z regulaminem serwisu, aby założyć konto, trzeba mieć ukończone 13 lat. Dopuszczalne są również konta młodszych użytkowników, jeśli zawierają w opisie wyraźną informację, że profilem zarządza rodzic lub opiekun. Instagram nie weryfikuje jednak w żaden sposób daty urodzenia podawanej przy rejestracji, zatem obejście tej zasady nie stanowi większego problemu. Psychologowie rekomendują, by z Instagrama korzystali dopiero licealiści, tak naprawdę jednak kwestia dojrzałości dziecka powinna być zawsze rozpatrywana indywidualnie.

Jakie treści moje dziecko zobaczy na Instagramie?

To zależy przede wszystkim od tego, jakie konta śledzi i jakich treści poszukuje. Instagram, podobnie jak Facebook, działa w oparciu o algorytmy. To znaczy, że algorytmy monitorują nasze zachowania w aplikacji. Następnie podsuwają nam treści, które z większym prawdopodobieństwem mogą nas zainteresować. Dotyczy to zarówno publikacji naszych znajomych, jak i postów sponsorowanych przez reklamodawców. Na Instagramie niedozwolone jest publikowanie treści pornograficznych czy propagujących przemoc. Łatwo jednak trafić tam na wyzywające, rozerotyzowane zdjęcia czy złośliwe komentarze. Ze względu na dużą obecność marek, Twoje dziecko z całą pewnością natknie się też na reklamy różnych produktów. Zarówno w klasycznej formie, jak i bardziej dyskretnej, np. poprzez promocję określonych marek przez celebrytów.

Czym jest tzw. „finsta”?

„Finsta” to skrót od „fake Instagram”, którym określa się drugie konto na Instagramie, dostępne zwykle tylko dla zaufanego grona znajomych. Na tym koncie, oznaczonym najczęściej nietypową nazwą użytkownika, młodzi ludzie publikują zdjęcia bliższe swojemu „prawdziwemu ja”. Oprócz ogólnodostępnego (także dla rodziców), „oficjalnego” konta posiadają więc dodatkowo „finsta”, które – wbrew pozorom – jest często bardziej autentyczne od pierwszego. Jeśli odkryjesz, że Twoje dziecko również posługuje się dwoma lub większą ilością kont na Instagramie, nie wpadaj w panikę. Spróbuj z nim o tym porozmawiać i wspólnie zastanówcie się, czy to dobre rozwiązanie. Czasem może się okazać, że posiadanie kilku kont to niezbędny dla młodego człowieka etap procesu dojrzewania i odkrywania swojej tożsamości.

Jak zadbać o prywatność na Instagramie?

Warto wiedzieć, że po utworzeniu konta na Instagramie jest ono domyślnie publiczne, czyli dostępne dla wszystkich. Aby zmienić to ustawienie, wystarczy wejść w „Ustawienia” – „Prywatność” i w polu „Prywatność konta” zmienić ustawienie na „Konto prywatne”. Od tego momentu tylko zatwierdzeni użytkownicy będą mogli przeglądać Twoje zdjęcia i filmy. Oznacza to, że jeśli jakiś użytkownik będzie chciał Cię obserwować, otrzymasz od Instagrama powiadomienie z możliwością akceptacji lub odrzucenia tej prośby.

W sekcji „Prywatność” znajdziesz też inne przydatne funkcje. W części „Komentarze” możesz zablokować komentarze od wskazanych osób albo ograniczyć możliwość komentowania swoich postów tylko do osób, które Cię obserwują. Możesz też automatycznie ukryć obraźliwe komentarze za pomocą filtra. W „Ustawieniach relacji” możesz z kolei m.in. zezwolić (lub nie) na dodawanie Twoich postów przez inne osoby do ich relacji. Ciekawą opcją jest też stworzenie listy bliskich znajomych. Dla nich widoczne będą tylko niektóre udostępniane przez Ciebie treści, np. relacje, których nie chcesz udostępniać ogółowi obserwujących.  

Jak zablokować lub zgłosić innych użytkowników na Instagramie?

Aby zgłosić użytkownika, który Twoim zdaniem narusza regulamin aplikacji, wystarczy kliknąć trzy kropki w prawym górnym rogu obok nazwy użytkownika, a następnie wybrać „Zgłoś”. Możesz też wybrać opcję „Zablokuj”, która sprawi, że użytkownik nie będzie mógł przeglądać Twojego profilu ani wysyłać Ci wiadomości prywatnych czy dodawać komentarzy pod Twoimi postami. Z kolei funkcja „Ogranicz” pozwoli Ci na przeglądanie komentarzy i odczytywanie wiadomości od wskazanego użytkownika bez jego wiedzy. Jeśli Twoje dzieci nie znają tych funkcji, koniecznie pokaż im, jak z nich korzystać. Warto też podkreślić, że tego rodzaju zgłoszenia są anonimowe – użytkownik nie dowie się, kto go zgłosił.

Jak monitorować aktywność dziecka na Instagramie?

Jeśli Twoje dziecko ukończyło 13 lat, nie masz możliwości przeglądania jego konta – chyba że samo Ci je udostępni. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc rozmowa i wspólne ustalenie zasad korzystania z aplikacji. W zakładce „Twoja aktywność” możecie np. sprawdzić, ile dziennie czasu Twoje dziecko korzysta z Instagrama, a także ustawić codzienne przypomnienie o przekroczeniu określonego czasu. Limity czasowe dla poszczególnych aplikacji oraz czasowe blokady dostępu możesz też ustawić na telefonie dziecka, używając choćby funkcji „Czas przed ekranem”.

Choć korzystanie z Instagrama niesie ze sobą pewne zagrożenia, może on być również źródłem inspiracji oraz miejscem, gdzie Twoje dziecko może prezentować innym swój talent fotograficzny czy filmowy. Nie warto więc odrzucać aplikacji z góry, lepiej ustalić rozsądne i dostosowane do wieku dziecka zasady korzystania.

Autorka: Zofia Kortas


Źródła:[1] Więcej faktów na temat Instagrama znajdziesz m.in. tutaj: https://appleworld.pl/139-faktow-dotyczacych-aplikacji-instagram/;[2] https://www.medonet.pl/zdrowie,instagram-rujnuje-psychike-najbardziej-ze-wszystkich-mediow-spolecznosciowych,artykul,1723192.html.


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Facebook w pigułce – przewodnik dla rodziców

Dzieci chcą używać social mediów – co robić?

Czas w Internecie – jak nad nim zapanować? 5 prostych zasad

Czas przed ekranem zalecenia kontra rzeczywistość