Aktywności dzieci w sieci. Harmonogram i precyzja.

08.09.2020

Photo by Igor Starkov on Unsplash


Pisaliśmy już o tym, jak ważne jest, by rodzinny harmonogram korzystania z Internetu precyzyjnie
określał, co dzieci mogą robić w sieci, a które z aktywności są niedozwolone. Taka lista powinna być
ściśle dostosowana do wieku dzieci i „rosnąć” razem z nimi. Dziś podpowiadamy, co może się na niej
znaleźć.

Najmłodsze dzieci: 3–5 lat

Dostęp do Internetu dla dzieci w wieku 3–5 lat powinien być limitowany. To znaczy np. do 1 godziny dziennie. Powinien również przebiegać pod nadzorem rodziców. To wiek, w którym dzieci uczą się zachowań społecznych i potrzebują przede wszystkim kontaktu z opiekunami i rówieśnikami. Zbyt długie i intensywne korzystanie z urządzeń ekranowych może mieć na nie negatywny wpływ. Jeśli dajesz dziecku tablet lub smartfon, upewnij się, że aktywne są ustawienia kontroli rodzicielskiej i zablokuj wszystkie strony nieodpowiednie dla malucha. Dobrym wyborem będą w tym wypadku aplikacje, które uczą rozpoznawania cyfr, liter i dźwięków, odgadywania kształtów czy też znajdowania ukrytych obiektów. Możesz razem z dzieckiem oglądać krótkie bajki lub czytać mu je z telefonu bądź czytnika. Unikaj udostępniania dziecku gier online – jest jeszcze za małe, by je zrozumieć, co może wywołać niepotrzebną frustrację.[1]

Dzieci w wieku 5–6 lat

Dzieci w tym wieku zaczynają już czytać i pisać, mogą więc być bardziej świadomymi odbiorcami internetowych treści. Sprawnie używają myszki, wykonują wyświetlane na ekranie polecenia i grają w gry. Nie powinny jednak same wyszukiwać nowych serwisów czy stron internetowych, ale korzystać z tych sprawdzonych wcześniej i dodanych do zakładek przez rodziców. Pięcio- i sześciolatki są z natury ufne i otwarte, wierzą we wszystko, co zobaczą w telewizji czy Internecie, dlatego należy je chronić przed nieodpowiednimi treściami.

Najlepiej, jeśli dziecko korzysta z komputera czy smartfona pod nadzorem rodzica. Na urządzeniu warto wcześniej ustawić kontrolę rodzicielską oraz zablokować wyświetlanie reklam, na które dzieci w tym wieku są bardzo podatne. Pięcio- i sześciolatki nie powinny jeszcze korzystać z poczty e-mail, czatów czy forów dyskusyjnych – nawet jeśli potrafią już dobrze czytać i pisać. Rozmawiaj z nimi o ochronie prywatności w sieci, tłumacz, dlaczego nie powinny ujawniać osobistych informacji o sobie i Waszej rodzinie. Możecie też wspólnie grać w gry online, dzięki temu czas spędzony przed ekranem będzie jednocześnie czasem wzmacniania więzi.

Dzieci w wieku 7–8 lat

Siedmio- i ośmiolatki zwykle uważnie przypatrują się starszym dzieciom i próbują naśladować ich zachowania. W Internecie szukają przede wszystkim rozrywki, grając w gry; zaczynają także używać komunikatorów i mediów społecznościowych – nawet jeśli nie otrzymały na to pozwolenia. W tym wieku dzieci są jednak wciąż mocno związane z rodzicami, dlatego stosunkowo łatwo nauczyć je przestrzegania ustalonych wcześniej zasad.

To dobry moment na wspólne sporządzenie lub zaktualizowanie domowego harmonogramu korzystania z Internetu (dzieci są już na tyle duże, że mogą zaproponować własne rozwiązania i samodzielnie podpisać rodzinny media plan). Dzieci nadal powinny korzystać tylko z tych stron i serwisów, które wcześniej zostały przez Ciebie zaakceptowane. Wprowadź regułę każdorazowego pytania o zgodę przed użyciem nowej aplikacji, komunikatora czy założeniem konta w social mediach i do znudzenia przypominaj o nieujawnianiu informacji osobistych, lokalizacji i nieodpowiadaniu na wiadomości od nieznajomych. Rozmawiaj z dzieckiem o tym, co robi w Internecie – tak jak rozmawiasz z nim o tym, jak było w szkole. Dzięki temu będziesz mógł szybko zareagować, jeśli okaże się, że coś mu zagraża.

Dzieci w wieku 9–12 lat

To wiek, w którym dziecko staje się coraz bardziej niezależne. Na znaczeniu zyskują relacje z przyjaciółmi i znajomymi, którzy stopniowo stają się równie ważni, jak rodzice. Dzieci zaczynają wykorzystywać Internet nie tylko do zabawy, ale także do nauki. Korzystają z poczty elektronicznej, słuchają muzyki, oglądają filmy i zakładają własne konta w mediach społecznościowych. Ze znajomymi porozumiewają się głównie za pomocą komunikatorów i czatów. W tym wieku dzieci chętnie eksperymentują, dlatego łatwo mogą trafić w sieci na niewłaściwe treści albo ściągnąć złośliwe oprogramowanie. Warto zatem ograniczyć ich uprawnienia podczas korzystania z komputera i smartfona.

To czas, w którym dobrze jest również porozmawiać z dziećmi o seksualności, ponieważ – mimo kontroli rodzicielskiej – mogą się spotkać z pornografią. Ważną kwestią, którą warto poruszyć, jest też przemoc w Internecie: i to zarówno z perspektywy ofiary, jak i sprawcy. Dzieci nie powinny używać sieci do rozsiewania plotek czy obrażania innych użytkowników. Ponieważ w tym wieku dzieci często i chętnie grają w gry komputerowe, w świecie których rodzice mogą być nieco zagubieni, warto sprawdzać każdą grę w systemie PEGI[2]. Pozwala on ocenić, czy gra jest odpowiednia dla dziecka w określonym wieku, zawiera także ostrzeżenia przed tym, jakie treści mogą się w niej pojawić. Oprócz ustalenia zasad korzystania z Internetu powinniśmy też zachęcać dzieci do offline’owych aktywności – to zapewni im równowagę między światem wirtualnym i realnym, a ponadto może je uchronić np. przed nadwagą czy problemami ze wzrokiem.

 Autorka: Zofia Kortas


Źródła: [1] Oprac. na podstawie: Nowoczesne technologie a nasze dzieci. Poradnik dla rodziców, dostęp online: file:///C:/Users/Ja/Desktop/Nowoczesne%20technologie%20a%20nasze%20dzieci.pdf; [2] https://pegi.info/pl


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Harmonogram korzystania z Internetu – precyzyjne zasady.

Pięć ważnych pytań przed zakupem telefonu dla dziecka

Media społecznościowe – Informacje dla rodziców.