Aplikacje wspierające zdrowie psychiczne

01.07.2021

Photo by Neil Soni on Unsplash


Narastające problemy ze zdrowiem psychicznym wśród młodzieży obserwuje się w wielu krajach. Dane pochodzące z raportów wskazują, że coraz więcej dzieci potrzebuje specjalistycznej opieki psychologicznej oraz psychiatrycznej. Dzieci i nastolatki doświadczają szeregu zachowań o charakterze przemocowym, seksualnym, prowadzących u pewnego odsetka osób do samookaleczania lub prób samobójczych.

W Polsce sukcesywnie likwiduje się nierentowne oddziały psychiatryczne dla najmłodszych dzieci, a skutecznej pomocy psychologiczno-psychiatrycznej trudno jest szukać poza wykwalifikowanymi placówkami oferującymi takie wsparcie. Jest jednak coś, co może pomóc obudzić w dziecku optymizm, zrelaksować się i nauczyć radzenia sobie z trudnymi emocjami. To aplikacje, które wspierają zdrowie psychiczne.

Trzy dobre rzeczy

Stworzona przez nastolatka aplikacja Three Good Things – A Happiness Journal[1] adresowana jest do osób od 7 r.ż. Jak dowodzą badania, pisanie trzech dobrych rzeczy każdego dnia wzmacnia poczucie szczęścia, buduje optymizm i pozytywne nastawienie. Po napisaniu pierwszych trzech dobrych rzeczy (mogą być po polsku), jakie przydarzyły mi się dzisiejszego dnia aplikacja informuje, że przez to, że byłam dziś szczęśliwa przeszłam na wyższy poziom – Level 2. Dzięki aplikacji mogę monitorować swoją pozytywną aktywność, osiągnięte levele, wracać do dobrych wydarzeń, które miały miejsce i szereg innych statystyk. Mogę informować o tym na Facebooku czy Twitterze, ale mogę także decydować o tym, które chcę upublicznić a które zachować dla siebie. Aplikacji tej można używać na wiele sposobów – jeśli zainstaluje ją cała rodzina (co nie jest trudne, aplikacja jest darmowa), można wieczorami dzielić się pozytywnymi zdarzeniami. Żeby nie zapomnieć wpisać zdarzeń do dziennika aplikacja może nam o tym przypomnieć.

Wdzięczność

Aplikacja My Gratitude Journal[2]adresowana jest dla osób od 10 r.ż. Jej używanie wymaga wypisania każdego dnia pięciu rzeczy, za które jest się wdzięcznym (również mogą być po polsku). Przy regularnym, codziennym używaniu przez co najmniej trzy tygodnie, można rozbudzić w sobie długotrwałe uczucie wdzięczności. Aplikacji używa się w podobny sposób, jak Three Good Things; aplikacja przypomni o uzupełnieniu dziennika, zapyta którymi sprawami chcę się podzielić na mediach społecznościowych, a które zachować dla siebie. Dodatkowo zainspiruje cytatami motywacyjnymi. Aplikacja, jak deklaruje developer, poprzez codzienną refleksję pomoże osiągnąć poczucie spokoju oraz umocni nadzieję.

Myśli samobójcze i samouszkodzenia

Na rynku dostępne są aplikacje nieco bardziej zaawansowane, dedykowane nastolatkom z głębokimi problemami psychicznymi. Niestety większość z nich przeznaczona jest dla osób anglojęzycznych. Ciekawą propozycją jest aplikacja My3 – Support Network,[3] przeznaczona dla osób powyżej 13 r.ż., które doświadczyły myśli samobójczych. Użytkownik aplikacji może umieścić w niej kontakty do trzech zaufanych osób, z którymi może się skontaktować w sytuacji kryzysowej, a które znają jego problem zmagania się z myślami samobójczymi. W aplikacji umieszczono numery 911 oraz infolinii dedykowanej osobom dotkniętym tym problemem. Aplikacja pozwala też na stworzenie planu bezpieczeństwa, składającego się m.in. ze znaków ostrzegających przed nadchodzącym kryzysem, strategii radzenia sobie w sytuacji pojawienia się myśli samobójczych i wypunktowanych powodów do życia. Twórcy gry uprzedzają, że aplikacji tej powinno się używać w połączeniu z leczeniem specjalistycznym.

Na podobnej zasadzie działa aplikacja Calm Harm – Manages Self Harm [4], stworzona z myślą o tym, by zarządzać emocjami i działaniami, które prowadzą do samouszkodzenia.

Spokój i harmonia

Popularne na rynku anglojęzyczne aplikacje uczą uważności, relaksacji, medytacji. Są to przykładowo: Calm [5], Stop, Breathe & Think [6], czy HappiMe for Young People [7]. By korzystać z potencjału muzyki relaksacyjnej, prowadzonej medytacji nierzadko trzeba wykupić abonament. Aplikacje oferują jednak wiele rodzajów aktywności, które wspomagają wykształcenie cech ważnych z punktu widzenia radzenia sobie z codziennymi problemami.

W dziecięcym i nastoletnim świecie zdominowanym przez nowe technologie, rozwijanie kompetencji psychologicznych przy wykorzystaniu aplikacji to krok w dobrą stronę. Choć nie zastąpi wizyty u profesjonalisty, może być dobrym ćwiczeniem wzmacniania pewności siebie i nauką radzenia sobie z emocjami. Może sprawdzić się zarówno jako system prewencyjny jak i nieodłączny element regularnej terapii psychologicznej.

Autorka: Aneta Gop


Źródła: [1] https://www.commonsensemedia.org/app-reviews/three-good-things-a-happiness-journal; [2] https://www.commonsensemedia.org/app-reviews/my-gratitude-journal; [3] https://www.commonsensemedia.org/app-reviews/my3-support-network; [4] https://www.commonsensemedia.org/app-reviews/calm-harm-manages-self-harm; [5] https://www.commonsensemedia.org/app-reviews/calm; [6] https://www.commonsensemedia.org/app-reviews/stop-breathe-think; [7] https://www.commonsensemedia.org/app-reviews/happime-for-young-people


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Jak w ciele tak w świecie. Parę słów o akceptacji

Patotreści w Internecie. Czego się obawiać?