Aktywność fizyczna i aplikacje – technologia wspiera zdrowie.

15.10.2020

Photo by Geronimo Giqueaux on Unsplash


XXI wiek przyniósł nam niewiarygodnie szybki postęp i dostęp do nieznanych wcześniej rozwiązań technologicznych. Elektryczność zaczęła się rozwijać w XVII wieku, ale w dzisiejszych czasach jest wszechobecnym i nieodłącznym elementem naszego życia – praktycznie wszystko co nas otacza, działa na prąd, tylko źródła energii się zmieniają. Dzięki nowym technologiom odkrywamy odnawialne i ekologiczne sposoby na uzyskanie mocy napędzającej świat – to chwalebne i dobre. Warto poznać też możliwości aplikacji, które i nam pomagają odnowić oraz rozwijać zasoby sił – fizycznych oraz mentalnych.

Łączy nas technologia

Sport z definicji to wszelkie formy aktywności fizycznej wpływające na rozwój kondycji fizycznej oraz psychicznej, a także na rozwój stosunków społecznych – z tych powodów powinien być stałym elementem naszego życia. Nie mówię tu o siedzeniu przed telewizorem czy innym urządzeniem, na którym leci kanał sportowy, chodzi mi o aktywne uczestnictwo.

Przed erą Internetu mogliśmy mieć wiele wymówek żeby nie uprawiać sportu. Zaczynając od trudności ze zdobyciem informacji odnośnie organizowanych wydarzeń, przez problemy ze zlokalizowaniem placówek, kończąc na kwestiach związanych z budżetem niezbędnym do uczestnictwa w zajęciach.

Te czasy już dawno minęły – treningi sportowe wraz z elementami współzawodnictwa i bicia rekordów mamy już w kieszeni. To samo dotyczy innych form aktywności na przykład jogi . Większość aplikacji w wersji podstawowej  jest darmowa, zatem jedyny koszt to czas – warto go zainwestować we własne zdrowie.

Do zdrowia, gotowi, start!

Najważniejszą sprawą jest postawić sobie  realny  cel i dążyć do jego realizacji. Aktualne możliwości organizmu to sprawa indywidualna, dlatego wybór i personalizacja aktywności fizycznej jest kwestią kluczową. Aplikacje są różne (tak jak potrzeby użytkowników ). Każdy może znaleźć coś dla siebie. Może to być krokomierz (należy pamiętać o tym, że odczyty zależą od jakości telefonu oraz tego czy aplikacja korzysta z GPS) albo kompleksowa baza treningowa z siecią kontaktów społecznościowych (niezaprzeczalny jest fakt, że rywalizacja oraz chęć do polepszania wyników działają motywująco).  

Nie trzeba zaopatrywać się w  dodatkowe akcesoria typu smartwatch czy smartband, aby mieć podgląd na wszystkie parametry zebrane podczas treningów – wystarczy mieć smartfon lub iPhone. Bardzo istotna jest cecha, o której mówiłem wcześniej – możliwość komunikowania się z innymi użytkownikami. Społeczność, która wzajemnie się motywuje oraz inspiruje dla wielu osób bywa największym motorem do zwiększania aktywności fizycznej. Profesjonalni trenerzy również korzystają z aplikacji i zazwyczaj chętnie dzielą się swoją wiedzą – pomogą przebudować plan treningowy, zadbać o odpowiednią dietę, czy nawet zaprosić do wspólnych ćwiczeń. Pojawia się teraz pytanie – która aplikacja jest najlepsza? Na to nie ma jednoznacznej odpowiedzi, to kwestia oczekiwań oraz indywidualnych możliwości. Poniżej przykłady najbardziej popularnych aplikacji:

Endomondo

Najczęściej pobierana aplikacja przez biegaczy, chociaż stworzona została do monitorowania wielu innych aktywności fizycznych. Jej zalety to przede wszystkim:

  • możliwość wyznaczania sobie celu,
  • ustalania planu,
  • obserwowania wyników znajomych oraz – co wyróżnia ją na tle pozostałych aplikacji – opcja rejestrowania trasy biegu na mapie (i zapisywanie jej).

Dodatkowo – z Endomondo można korzystać niemal w pełni w trybie offline. Działa na urządzeniach z Androidem i iOS.

Nike Run Club

Aplikacja stricte dla biegaczy z ciekawymi opcjami – oprócz statystyk i licznika kalorii – różnymi planami treningowymi (od biegu na 5 kilometrów aż po maraton, czyli 40 kilometrów i 195 metrów) oraz biegiem z narratorem. Podobnie jak Endomondo, ta aplikacja jest do pobrania na smartfony z systemem Android oraz na urządzenia firmy Apple.

Strava

Pierwotnie przeznaczona dla rowerzystów, obecnie świetnie się sprawdzi także u biegaczy i pływaków. Fani dwóch kółek cenią tę aplikację za wyjątkowa cechę – Strava korzysta ze specjalistycznych map, co przekłada się na dokładność pomiarów. Dodatkowo posiada opcję korekty wysokości, która jest nieoceniona dla osób jeżdżących rowerem po trudnym terenie. Ma też dwie wady.

  • Brak interfejsu w języku polskim (może być dla niektórych osób przeszkodą),
  • dość wysoka cena za wersję premium (około 60 dolarów).

Krokomierz

Dobra aplikacja dla osób, które nie mogą (lub nie chcą) uprawiać sportu, ale pragną podjąć aktywność fizyczną mającą na celu poprawę stanu zdrowia. Aplikacji mierzących kroki jest mnóstwo, różnią się przede wszystkim wyglądem.

Daily Yoga

Świetnie zaprojektowana aplikacja dla tych, którzy chcą poznać jogę lub są zaawansowanymi ćwiczącymi. Aplikacja oferuje:

  • lekcje opanowywania pozycji z wirtualnym trenerem,
  • możliwość włączenia własnej ścieżki dźwiękowej do ćwiczeń,
  • filmy tematyczne oraz dostęp do funkcji społecznościowych.

Headspace

Wszechstronna aplikacja pomagająca zarówno wyciszyć umysł, jak i osiągnąć skupienie. Dzięki niej użytkownik może:

  • nauczyć się jak poprawnie oddychać podczas medytacji,
  • skorzystać z ćwiczeń na obniżenie stresu i lęku lub na wywołanie pozytywnych uczuć,
  • pakiety medytacji nocnej z relaksującą muzyką.

Technologie mogą służyć zdrowiu oraz łączyć ludzi poprzez ich pasje. Umożliwiają również rozpoczęcie podróży z nową dyscypliną sportową, albo pomagają się wyciszyć. Warto skorzystać z tych możliwości będąc po jasnej stronie mocy.

Autor: Jakub Turkowski


Inne teksty, które mogą cię zainteresować

Aplikacje wspierające zdrowie psychiczne

Jak brak snu odbiera nam seks? Technologia kontra sen.

Odcinek szyjny i telefon, krótka historia toksycznego związku.